Meer dan 700 ludieke parcours met Gemotions

Gemotions vaart een steeds internationalere koers. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht, en biedt nu al meer dan 700 ludieke wandelingen of zoekspelletjes aan over mobiele telefonie.

Gemotions vaart een steeds internationalere koers. Het bedrijf werd vier jaar geleden opgericht in Lasne door Philippe Depuydt, en biedt nu al meer dan 700 ludieke wandelingen of zoekspelletjes aan over mobiele telefonie.

Dat doet het bedrijfje natuurlijk in België, maar ook in Parijs, Praag, Athene en Kroatië.

Het principe is nog altijd vrij eenvoudig: nadat de deelnemer een spel heeft gekocht voor een prijs die tussen de 10 en de 15 euro schommelt , gaat hij naar de vertrekplaats en ontvangt hij allerlei richtlijnen via sms. Hij moet een aantal raadsels oplossen, waarop hij antwoordt door simpelweg een sms te sturen.

“Er wordt wel eens meewarig gedaan over het wat anachronistische gebruik van sms in tijden van smartphones, maar dit is de enige technologie die voor 100 procent betrouwbaar is op toeristische plaatsen als de Citadel van Namen, of op de 15e verdieping van een groot Belgisch bedrijf”, antwoordt ‘chief explorer officer’ Philippe Depuydt.

Het publiek loopt sterk uiteen: bedrijven (een vijftigtal referenties, waaronder ING, Delhaize, AXA en… de NMBS voor teambuildings in Brussel), scholen, openbare diensten en Jan en Alleman. “Er is één meisje dat elk jaar haar verjaardag viert door een van onze parcours te volgen”, klinkt het. De aanpak is vaak educatief getint, soms feestelijk (voor een vrijgezellenavond bijvoorbeeld), maar is altijd leuk.

Je kan ook zelf een parcours verzinnen en voorstellen aan Gemotions. Als het parcours openbaar gemaakt wordt via het platform, wordt de eventuele winst gedeeld. Als het gebruik van Gemotions zuiver voor privédoeleinden bedoeld is, dus enkel voor de ideeën, kost het amper een vijftiental euro.

“We ontwikkelden nieuwe functies waarmee een leraar met een schoolgroep kan communiceren, bijvoorbeeld via een tablet. Een derde kan dan de voortgang van een spel volgen”, aldus de oprichter.

Gemotions voegde ook een gps-functie toe, een soort van joker waarmee de speler onmiddellijk weet waar hij naartoe moet voor de volgende stap. Om de interactie met de echte wereld mogelijk te maken, een beetje zoals bij schattenjacht, werkte Gemotions ook raadsels uit die pas kunnen worden opgelost als er een code verstuurd wordt van de gsm van een vreemdeling naar de groep (bijvoorbeeld een bekend iemand uit de wijk).

“We willen ervoor zorgen dat de deelnemers de antwoorden niet te gemakkelijk op Google kunnen opzoeken via hun smartphone.”

App voor Android op komst

Momenteel wordt er een applicatie voor smartphones op Android uitgetest, die in het voorjaar te koop zou zijn. Er moet worden nagegaan of de gps wel werkt in een afgesloten ruimte. “Het op te lossen raadsel verschijnt rechtstreeks op de smartphone, zonder dat je een code via sms moet verzenden, afhankelijk van waar je bent.”

Gemotions zal de komende maanden ook een partnerschap opzetten met touroperator Develop Travel Belgium, die gespecialiseerd is in school- en groepsreizen. Deze partner zal de Gemotions-parcours verspreiden in verschillende steden, en de stad Porec in Kroatië mag de spits afbijten.

We beschikken niet over wereldwijde gebruiksstatistieken, maar voor Brussel alleen al zou Gemotions al door meer dan 5.000 deelnemers gebruikt zijn. Mei is een erg populaire maand, met nu al bijna 300 spelers tegelijkertijd.

Gemotions wordt uitsluitend gefinancierd met eigen fondsen en hoopt de komende maanden een break-even te bereiken. De activiteiten die gericht zijn op bedrijven zijn nu al winstgevend. Het bedrijf is op zoek naar commerciële medewerkers (voornamelijk voor deze B2B-pool), en wil zijn personeel ook uitbreiden op het vlak van communicatie, meer bepaald voor de sociale media. Tot nu toe deed ze vooral een beroep op zelfstandigen en onderaannemers.

Paspoort:

Naam: Gemotions (gemotions.be)
Oprichtingsdatum: 2010
Maatschappelijke zetel: Lasne
Personeel: 3 medewerkers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content