Menu Next Door haalt 1,75 miljoen euro op
Het is ongebruikelijk voor Belgische start-ups, maar deze jongens met hun platform voor amateurkoks is er bij een eerste rondvraag in geslaagd om meerdere buitenlandse fondsen te overtuigen mee in het kapitaal te stappen. Onder meer Index Ventures en Kima Ventures, het fonds van Xavier Niel, tekenen present.
De start-up Menu Next Door hoeft allicht geen introductie meer: het is de ‘Uber’ onder de traiteurs, die internetgebruikers in staat stelt zich in chef-koks te transformeren en bereide gerechten te verkopen aan hun buren.
Minder dan een jaar nadat het bedrijfje in Parijs en Brussel op het toneel verscheen, kondigt de start-up een indrukwekkende fondsenwerving aan. Menu Next Door is er zowaar in geslaagd 1,75 miljoen euro (aan startkapitaal!) te verzamelen bij grote internationale namen, waaronder Index Ventures, het fonds achter gerenommeerde start-ups als Dropbox, BlaBlaCar, Criteo, SoundCloud enz.
Ook Kima Ventures, het fonds dat door de Franse Xavier Niel (Free) gefinancierd en ondersteund wordt, Local Globe en The Family zaten met Menu Next Door rond de tafel bij deze ronde.
Dat internationale fondsen zoals Index Ventures zo snel mee Belgische start-ups financieren, is erg uitzonderlijk. Nog uitzonderlijker is het mooie bedrag dat ze investeerden: dit zou wel eens een voorteken van een mooie waardering kunnen zijn.
Bij seed-investeringen komt het wel vaker voor dat de investeerders onderhandelen over 20 tot 40 procent van het kapitaal van de start-up waarin ze deelnemen. In dit geval zou dit betekenen dat de start-up tussen 4 en iets meer dan 8 miljoen euro waard zou zijn. De rest van het kapitaal blijft in handen van de oprichter van de start-up, Nicolas Van Rymenant, en enkele andere medeoprichters en bestuurders van Menu Next Door.
Een start-up met Belgische en Engelse roots
In de praktijk is het niet de Belgische onderneming die rechtstreeks baat heeft bij deze fondsenwerving. Enkele weken geleden hebben de oprichters namelijk een Engelse onderneming in het leven geroepen die de twee entiteiten (een Belgische en een Franse) omkadert. Men zegt dat deze stap de Europese investeerders overtuigde om deel te nemen aan het kapitaal van de start-up.
Menu Next Door wil zich met dit nieuwe kapitaal verder internationaal ontwikkelen. Op de Parijse markt kent het bedrijfje met 45 000 gebruikers al heel wat succes. Ze hebben ook net een kantoor geopend in Londen, waar het platform sinds vrijdag actief is.
De onderneming werft niet alleen personeel aan (3 personen per stad en 7 of 8 verantwoordelijken in het hoofdkantoor), maar begint ook flink aan onlinemarketing te doen om het gebruik op te drijven en nieuwe gebruikers te overtuigen: zo krijg je gratis gerechten bij de eerste bestelling, bestaat er een lidmaatschapssysteem, wordt er in zoekwoorden geïnvesteerd en zijn media-aankopen mogelijk via Facebook, enzovoort.
Ontwikkeling en marketing
De fondsenwerving kon niet beter getimed zijn: Menu Next Door heeft namelijk nog geen omzet geregistreerd. “Op dit moment focussen we ons op de ontwikkeling van de community,” benadrukt Nicolas Van Rymenant. “De rentabiliteit van het bedrijf behoort nu niet tot onze prioriteiten. Dat komt nog wel, maar niet onmiddellijk.” Het spreekt voor zich dat de rentabiliteit van het bedrijf enkel kan bogen op het ‘commissiemodel’: ze zullen allicht 15 procent afhouden van de opbrengst van de amateurkoks.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier