Microsoft pusht Belgische start-up Radionomy
De Belgische start-up Radionomy heeft zich met succes op de Amerikaanse markt gestort. Laatste wapenfeit is een deal met Microsoft. “Ik heb Steve Ballmer een mailtje gestuurd, en enkele dagen later was alles in kannen en kruiken”, lacht vp Business Development van Radionomy Thierry Ascarez.
De Belgische start-up Radionomy heeft zich met succes op de Amerikaanse markt gestort. Laatste wapenfeit is een deal met Microsoft. “Ik heb Steve Ballmer een mailtje gestuurd, en enkele dagen later was alles in kannen en kruiken”, lacht vp Business Development van Radionomy Thierry Ascarez. Radionomy heeft een internetplatform gebouwd waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan opstarten. Je kan muziek draaien, talkshows brengen tot zelfs live producties doen. Sinds de opstart van het bedrijfje werden er al bijna 100.000 zenders opgericht. De inkomsten worden gehaald uit reclame: 4 minuten lokale reclamespots per uur.
Onder meer omdat de internetzenders van Radionomy al een tijdje via iTunes worden aangeboden, kon de start-up al heel wat Amerikaanse luisteraars lokken. Nog voor de lancering in de VS was dat al 3 miljoen op 12 miljoen klanten (23 procent). “Probleem was dat niemand ons kende, want op iTunes wordt de merknaam Radionomy niet getoond”, vertelde Ascarez tijdens een bezoek van de Software in Brussels-delegatie.
Vorig jaar werd er beslist om het internetplatform ook in de VS te lanceren. Dat gebeurde uiteindelijk in september 2012, en sindsdien huren de vp business development en consultant Tanguy Peers een desk in de RocketSpace coworking space in San Francisco. “Als je een globaal platform wil uitbouwen, dan moet je globale deals afsluiten. Dat kan je niet doen vanuit België.”
De strategie die Radionomy volgde, was blijkbaar erg effectief. Het management schakelde eerst het hippe pr-bureau Sparkpr in, dat er voor zorgde dat Radionomy opgepikt werd door bekende nieuwskanalen als TechCrunch, Giga OM en Evolver.fm “Sparkpr vroeg wel 25.000 dollar voor zes weken, maar het resultaat mocht er zijn, die mensen hebben fantastisch werk geleverd.”
Voorts werd er een lokale community manager aangesteld, ‘Brad’, wiens taak het was om nieuwe Amerikaanse radioproducers te overtuigen. “Daarvoor heb je echt een local nodig, die de Amerikaanse cultuur kent en die vlot kan communiceren.”
Microsoft
“Wat business development betreft, zijn we gaan samenwerken met bedrijven als Facebook, Apple, TuneIn, CBS Radio en Microsoft”, gaat Ascarez verder. “Alle mogelijke partners zijn hier aanwezig, en het is erg belangrijk om goede en persoonlijke relaties met hen uit te bouwen.”
“Ons partnership met Microsoft is trouwens op een heel leuke manier tot stand gekomen. Steve Ballmer was komen spreken in de RocketSpace, over Windows 8 en Windows Phone 8, en vroeg ons om hem interessante voorstellen door te mailen.”
“Ik heb dat ook gedaan, en nog geen dag later had hij geantwoord. Op twee weken tijd was de deal rond. Radionomy maakt nu deel uit van het globale partnership programma van Microsoft. Dat wil zeggen dat ze ons zullen helpen met het bouwen van Windows 8 en Windows Phone 8 apps, en dat ze die apps ook gaan promoten in de Windows Marketplace.”
Thierry en co. krijgen ook enkele Windows 8 toestellen en Surface-tablets ter beschikking, en mogen gedurende een week beroep doen op ingenieurs en ontwikkelaars van Microsoft.
Radionomy heeft in totaal iets van een 80.000 dollar opgesoupeerd om te kunnen starten in de VS. In dat bedrag is ook de 25.000 dollar voor het pr-bureau inbegrepen. Eén desk in de RocketSpace coworking kost 800 dollar per maand. Wil je alleen een zetel, dan betaal je 400 dollar.
Resultaat Mede dankzij Sparkpr zijn de resultaten van de Amerikaanse lancering positief. “Als Evolver.fm schrijft dat we ‘simply too powerfull to ignore’ zijn, dan is dat fantastische reclame. Dagelijks komen er nu ook een 20-tal nieuwe radiostations bij op ons platform, en 80 procent is Amerikaans. We merken het aan onze omzet (lacht).”
“Belgen maken fantastische dingen, maar ze kunnen ze niet verkopen”, vult Tanguy Peers nog aan. “Een coctail van Amerikaanse marketeers en Belgische producten is dus een ideale combinatie.”
Niet dat de hoofdzetel van Radionomy verplaatst wordt naar Silicon Valley. “Onze it blijft in België, we hebben daar goede ingenieurs en ontwikkelaars”, klinkt het nog. “Maar het is zinvoller om in San Francisco enkele Belgen te stationeren, dan om Amerikanen in te huren die geen voeling hebben met je bedrijf. Er moet sowieso een link zijn.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier