Mobile ticketing via 2D-barcodes
Alle rompslomp rond ticketverkoop voor evenementen de wereld uit helpen: dat is het nobele doel van het jonge Waregemse bedrijf Ticketeazy.
Alle rompslomp rond ticketverkoop voor evenementen de wereld uit helpen: dat is het nobele doel van het jonge Waregemse bedrijf Ticketeazy.
Het bedrijf dat in september 2009 pas opgericht werd, wil dat doen door in te zetten op de gsm en tweedimensionale barcodes, ook wel QR-codes genoemd. Wie een ticket bestelt via het systeem, krijgt die code afgeleverd op zijn gsm. Om toegang te krijgen tot het evenement, volstaat het vervolgens om die code te laten inscannen aan de ingang. “Het waren precies die lange wachtrijen aan de kassa’s die ons inspireerden om met dit project te starten”, legt Nick Van de Velde uit.
Samen met Thomas Verhaeghe startte hij met het ontwikkelen van het concept tijdens hun laatste jaar aan de hogeschool Kortrijk. De in de opleiding ‘Bachelor in de Multimedia en Communicatie Technologie’ voorziene stage van drie maand, offerden ze integraal op om intensief verder te kunnen werken aan Ticketeazy. Het hele platform werd intern ontwikkeld. Voor de aflevering van de codes wordt beroep gedaan op een Engelse gateway voor EMS- en Nokia Phone Messaging berichten.
Met Ticketeazy richten de jongens zich niet meteen op de grootschalige evenementen. “Met onze oplossing willen we vooral de lokale evenementen bedienen. Mobiele ticketoplossingen voor feestjes tot 3.000 personen bestaan nog niet”, weet Nick Van de Velde. Het is niet hun ambitie om bestaande marktleiders in de ticketingsector van de troon te stoten. Maar binnen het segment voor kleine tot middelgrote evenementen, willen ze wel een vooraanstaande speler worden. Onder meer lokale verenigingen zouden dan op hun dienst een beroep moeten kunnen doen om alle workflows rond toegangstickets te vereenvoudigen en digitaliseren. Overigens worden de tickets niet alleen op een gsm, maar ook nog steeds via de oude vertrouwde mailbox afgeleverd. Dat ticket kan vervolgens afgeprint worden en dienen als papieren inkomstbewijs. Zo’n parallel systeem is volgens Thomas en Nick nodig omdat nog steeds heel wat consumenten wantrouwig staan tegenover de nieuwste technologie.
In april vorig jaar werd Ticketeazy nog verkozen tot het beste Vlaamse ‘Small Business Project’. Dat leverde hen een ticket op naar Denemarken, waar ze strandden op een mooie vierde plaats in de finale van de Junior Achievement Young Enterprise wedstrijd.
Momenteel timmeren ze ijverig verder aan de weg en proberen ze vooral testcases uit te werken. Er zijn ook prille contacten gelegd met Tele Ticket Service. “Binnenkort gaan we de koppen nog eens bij elkaar steken, maar het is leuk om te merken dat er interesse bestaat in onze oplossing”, zegt Thomas Verhaeghe.
Paspoort
Naam: Ticketeazy, http://www.ticket-eazy.com
Zetel: Waregem
Oprichting: 2009
Aantal mensen: 2
Investeringen en/of subsidies: eigen kapitaal
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier