Momads: Ideeënfabriek voor de mobiele wereld
“Gaan we deze trein missen? Geen sprake van.” Dat was de conclusie van het trio dat nu Momads vormt – Wim Vermeulen, Patrice Kerremans en Edwin Speckamp – toen ze elkaar een tijd geleden opnieuw tegen het lijf liepen.
“Gaan we deze trein missen? Geen sprake van.” Dat was de conclusie van het trio dat nu Momads vormt – Wim Vermeulen, Patrice Kerremans en Edwin Speckamp – toen ze elkaar een tijd geleden opnieuw tegen het lijf liepen.
Met ‘deze trein’ bedoelden ze mobiele boom die vandaag plaatsvindt. De drie kenden elkaar al een hele tijd, nog van voor de internetzeepbel. In de jaren ’90 werkten ze samen in internetbedrijf Net it Be, dat later overgenomen werd door Alcatel. Elk van hen ging nadien z’n eigen weg, Vermeulen richting Ogilvy, eerst Brussel, later Oost-Europa, en Kerremans en Speckamp passeerden onder meer bij IBM en de Christelijke Mutualiteiten.
Met de creatie van Momads sprongen ze zowat 6 maanden geleden op die mobiele trein. Momads is een mobiel agentschap met als eindproduct mobiele websites, applicaties en advertenties. “Met dien verstande dat wij de ideeën voor die producten bedenken en die vervolgens gaan presenteren aan een bedrijf”, legt Vermeulen uit. “Wij zorgen voor de strategie, het ontwerp en ook de uiteindelijke productie.” Voor het design heeft Momads medewerkers in Barcelona zitten, voor de productie werkt de start-up samen met mensen in 3 bedrijven in Oost-Europa. “Een erfenis van mijn Ogilvy-verleden.”
Vermeulen merkt in de mobiele wereld eenzelfde klimaat als ten tijde van de internethype van eind jaren ’90. “App-bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Anderzijds springen ook de grote webbureaus op mobile.” Momads probeert zich tegenover beide zijden te differentiëren als een ideeënfabriek. “Bovendien moet er in alles wat wij doen een ‘nut’ zitten. Bij ons dus geen apps waarmee je een pintje lijkt te drinken uit je iPhone. Wij gaan voor de lange termijn. Verschillende bruikbare datastromen verwerken in één nuttige app bijvoorbeeld.” Hij brainstormt hardop over een hooikoorts-app die op basis van weerkundige data en de gegevens over de hoeveelheid pollen aangeeft wanneer je je hooikoortsmedicatie moet beginnen innemen. “Dat is precies wat wij doen: apps maken die toegevoegde waarde bieden.”
Momads rekent op snelle groei, al wil Vermeulen liever geen cijfers kwijt. “Doordat we voor onze productie met Oost-Europa werken, kunnen we wel erg lean blijven.” En het gaat ook vrij hard. Momads heeft in België al namen als Concentra, Truvo en Kipling in z’n portefeuille zitten. En ook in het Verenigd Koninkrijk wordt geprospecteerd. “Die markt staat 2 jaar voor op de onze. Daar moet je al niet meer gaan uitleggen waarom je ook mobiel aanwezig moet zijn.”
Paspoort Naam: Momads Zetel: Sint-Jans-Molenbeek Opgericht in: 2010 Personeel: 3 Financiering: Eigen middelen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier