myShopi zit aan 3 miljoen downloads
MyShopi werd gelanceerd in 2010 en is een van de vaakst geprezen mobiele apps in België.
MyShopi werd gelanceerd in 2010 en is een van de vaakst geprezen mobiele apps in België.
De app werd intussen al 2,9 miljoen keer gedownload (op iOS, Android en Windows Phone) en telt ongeveer 500.000 actieve gebruikers. Eén en ander heeft er voor gezorgd dat MyShopi onlangs de ‘Entreprize’-prijs voor onderneming van het jaar kreeg opgespeld.
Het idee achter MyShopi is eenvoudig: maak snel een boodschappenlijstje op je smartphone en voeg eventueel kortingsbonnen toe die de merken aanbieden.
Gedaan dus met het knippen van papieren bonnetjes die zo snel kan verliezen: de gebruiker wordt simpelweg terugbetaald op zijn bankrekening wanneer hij een foto van het kasticket doorstuurt en het barcodenummer van het desbetreffende artikel invoert. De datastroom verloopt met andere woorden volledig digitaal.
MyShopi wordt vergoed door bedrijven als Nestlé, Danone en Unilever bij elke aankoop die via het platform loopt. Het systeem werkt in alle supermarkten.
Na Euremis
Agilys, de naamloze vennootschap achter MyShopi, werd opgericht door de ondernemers Philippe Van Ophem en Renaud Gryspeerdt, twee heren die niet aan hun proefstuk toe zijn wat e-commerce en mobiele apps betreft.
Het duo is tevens het brein achter Euremis, een pionier in applicaties voor klantrelatiebeheer (CRM) op mobiele terminals (wie herinnert zich nog Ipaq van indertijd?). Het bedrijf richtte zich op de grootdistributie, en werd in 2006 verkocht aan Belgacom.
“Eerst wilden we mobiele oplossingen voor de grote merken ontwikkelen”, legt Philippe Van Ophem uit. “MyShopi was niet meer dan een app met boodschappenlijstjes, die gewoon onze knowhow moest aantonen. Maar gezien het potentieel is ons ‘specialleke’ ons belangrijkste product geworden.”
De app werd achtereenvolgens gelanceerd voor iOS, voor Windows Phone en voor Android, sinds het voorjaar van 2011. Na duizenden reacties in de AppStore werd ze geleidelijk aan uitgebreid met nieuwe functies zoals een store locator, klantenkaarten, kortingbons, enz.
“Dankzij de feedback van de gebruikers kunnen we op een ‘lean’-manier te werk gaan. We beginnen gewoon en zien wel wat er gebeurt.”
De voornaamste technologische uitdaging bestaat erin om alle apps op smartphones en tables te synchroniseren, om de boodschappen centraal te kunnen beheren, en om multi-OS ondersteuning mogelijk te maken, ook voor pc’s. Er bestaat momenteel immers geen eenvoudige ‘web’-versie van de app.
Voor het beheer van zijn backoffice gebruikt MyShopi de Azur-cloudoplossing van Microsoft. Alle mobiele ontwikkelingen vinden plaats in eigen huis. De start-up doet een beroep op een extern bedrijf in… Madagaskar voor de verwerking en codering van de aankoopbewijzen.
MyShopi ging al snel de internationale toer op door aangepaste apps aan te bieden voor Nederland, Frankrijk en Luxemburg. In heel wat andere landen kan de start-up al rekenen op een gemeenschap die zelf heeft aangeboden om de basisproductcatalogus te vertalen en aan te passen in een vijftiental talen.
“Op commercieel vlak willen we vooral het aantal beschikbare promoties op de app uitbreiden. We willen ook groeien in de 3 buurlanden waar we al actief zijn en samenwerken met andere media om meer bekendheid te krijgen.” MyShopi kon al een tv-spot maken met RTL aan Franstalige zijde, en met de SBS-zenders in Vlaanderen.
Na een fondsenwerving van 550.000 euro in maart 2012 van het eMerge beleggingsfonds, is de start-up bezig met het organiseren van een tweede kapitaalwervingsronde.
Paspoort
Naam:MyShopi.com (Agilys SA)
Opgericht in augustus 2010
Maatschappelijke zetel: Braine-l’Alleud
Personeel: een tiental medewerkers
Kapitaal: 150.000 euro eigen startfondsen + fondsenwerving van 550.000 euro in 2012.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier