Opinie Bart Becks: “Er leeft iets in ons land”

© belga

Er ontstaat momenteel opnieuw een golf van ondernemerschap in België. Heel wat jongeren voelen zich terug geroepen om een bedrijf te starten. De succesverhalen uit Silicon Valley hebben daar zeker mee te maken.

Er ontstaat momenteel opnieuw een golf van ondernemerschap in België. Heel wat jongeren voelen zich terug geroepen om een bedrijf te starten. De succesverhalen uit Silicon Valley hebben daar zeker mee te maken. Iedereen kent Facebook, het meest toegankelijke webplatform ooit, van hetwelk de ontstaansgeschiedenis op een erg duidelijke en begrijpelijke manier werd voorgesteld in de erg sterke film ‘The Social Network’.

De mythische verhalen en realisaties van Apple en haar overleden leider Steve Jobs doen heel wat mensen dromen. En zo hoort het ook. Het zijn slechts enkele voorbeelden, maar ze creëren heel wat geloof in de mogelijkheden om te doen waar je je goed bij voelt, waar je het verschil mee kan maken en ook nog eens je brood mee kan verdienen. Of toch alleszins je elektriciteit, want het ziet er naar uit dat er aan brood niet echt schaarste zal zijn. Werken voor energie, en energie om te werken, sort of speak.

Overigens beginnen niet alleen de jongeren te ondernemen, ook heel wat vijfendertig plussers, de mid-career personen zeg maar. Een carrière ziet er tegenwoordig niet meer uit als 20 jaar geleden, waarin je 10 jaar junior was, dan 10 jaar manager bleef, vervolgens directeur werd tot je zestigste om dan uiteindelijk enkele jaren als CEO of Bestuurder vol te maken.

Alles gaat veel sneller, en dat heeft zowel voor- als nadelen. Een positief gevolg is dat er heel wat personen zijn gaan nadenken over ‘the next 25 years’, en er voor kiezen om een betekenisvolle carrièreswitch te maken. Er zijn vandaag heel wat vijfendertig plussers die plots hun ‘corporate’ carrière verlaten om zelf iets op te starten, of minstens mee te helpen.

Heel waarschijnlijk gaan we binnen enkele jaren hetzelfde fenomeen zien opduiken bij vijftig plussers, die niet meer moeten hopen op een brugpensioen of een vervroegde fin-de-carrière. Zij zouden een onwaarschijnlijke meerwaarde kunnen bieden voor starters of groeiers, op voorwaarde dat ze voldoende honger hebben.

Het is lang geleden dat ik nog zoveel entrepreneurs ‘vol goesting’ heb gezien in ons land. Uiteraard is België geen San Francisco met zijn 500 investeringsmaatschappijen en 15.000 start-ups, maar er leeft iets. Er leeft écht iets.

Nu komt het erop aan dat ‘iets’ alle mogelijke steun te geven. Ik ben er van overtuigd dat België, mits wat inspanning en coördinatie, een belangrijke plaats kan worden voor de technologische industrie. In Europa zijn het momenteel Londen en Berlijn die het mooie weer maken en mini-‘Silicon Valleys’ aan het worden zijn. Maar ook in België zijn er mooie evoluties, zij het nog wat ‘lokaal’ verspreid.

Buitenland

Als je naar ICT en het internet kijkt, lijken Gent, Brussel en Louvain-La-Neuve de trekkers te zijn van de nieuwe golf in ons land. Maar eigenlijk ontstaan er wel op meer plaatsen interessante initiatieven. Toch zijn we er nog lang niet. Hoewel er reeds een paar mooie dingen gerealiseerd zijn, moeten we toch vaststellen dat de grootste succesverhalen naar het buitenland zijn vertrokken om hun verhaal te doen groeien.

Drupal & Acquia verlieten Antwerpen en bouwen vanuit Boston een fantastisch verhaal uit. Playfish moest via London naar San Francisco om een gaminggigant uit te bouwen (ze werden daar overgenomen door Electronic Arts voor maar liefst 400 miljoen dollar). En ook aan de basis van Shazam en Tapulous (gaming op mobile, overgenomen door Disney) staan Belgen.

Uiteraard zijn er voor elk succesverhaal tientallen mislukkingen, maar falen is deel van het ondernemen. Falen is leren, en ook die vorm van ondernemen moeten we aanvaarden, opvangen en begeleiden.

Regelmatig wordt het schrijnende gebrek aan startkapitaal als reden gegeven voor het vertrek van onze ondernemers, en dan vooral de middelen om te investeren eens het bedrijf begint te groeien.

We zouden kampen met een chronisch gebrek aan het zogeheten ‘seed capital’, of althans aan goede voorwaarden. De voorbije maanden en jaren heb ik wat dat betreft schrijnende verhalen gehoord en meegemaakt. Maar meer nog dan de ‘willingness to invest’, is er een schrijnend gebrek aan interesse.

Vanuit de hoogte Heel wat kapitaalverschaffers, zowel privé als gestuurd vanuit de overheid, bekijken de jonge ondernemers vanuit het verkeerde perspectief. Vanuit de hoogte eigenlijk. Het mentaliteitsverschil met wat ik zie in Californië, maar ook in London of Berlijn, is enorm. Daar zijn en gaan heel wat investeerders constant op zoek naar het team met de juiste instelling, of een idee of product dat snel groeit.

Hoewel de druk (ook de werkdruk!) in die regio’s veel hoger ligt dan bij ons, is er een veel evenwichtigere relatie tussen investeerder en ondernemer. Maar we zitten hier nu eenmaal met een schaarste van georganiseerde investeringsmogelijkheden. Je kan bij wijze van spreken alle Vlaamse of Waals investeerders op 2 namiddagen bezoeken.

Je merkt dan ook een tendens van heel wat groeiers om te vertrekken, of om hun heil te zoeken in het buitenland. Dikwijls de VS, omdat de grotere markt een verdere schaalvergroting versnelt, maar ook binnen Europa beginnen Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk onze entrepreneurs aan te trekken.

Een ander belangrijk verschil ligt in de media-aanpak. Oprichters zijn ‘helden’ op sommige plaatsen. ‘Helden’, omdat ze hun eigen carrière riskeren en daarmee ook jobs voor anderen creëren. Zelf zien de ondernemers dat niet zo, want ze gaan dikwijls gewoon voor hun idee, hun project, hun droom. Dat is zeker het geval in de Amerikaanse Westkust, maar je ziet dezelfde evolutie in NY, Boston, of Berlijn.

In Vlaanderen moest het tv-programma ‘Kinderen van Dewindt’ het ondernemerschap promoten bij jongeren, maar ik denk dat ik het aantal nieuwe starters dat het programma tot gevolg had kan uitnodigen aan de toog van mijn favoriete café. Systematisch berichten over de succesverhalen en de mislukkingen, over de events en de starters, over wat er kan en wat je niet moet verwachten – dat ontbreekt.

Daarom ben ik ook heel blij dat Data News meer aandacht gaat besteden aan onze start-up scene, want de nood is groot.

‘Help to Start’

Zoals ik eerder al aangaf: we staan voor een belangrijke keuze. Willen we een nieuwe generatie ondernemers ondersteunen met alle mogelijke middelen, of willen we dat niet? Willen we een ondernemingscultuur creëren, of blijven we aanmodderen ? Willen we trachten om in tijden van crisis aan te vallen, of vallen we volledig terug op enkel besparingen?

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we er alles aan moeten doen om ondernemerschap verder te promoten, in welk domein dan ook. We zijn een land van KMO’s, en de technologie biedt ons de tools om industrieën heruit te vinden. Als iedereen een steentje zou willen bijdragen, al is het vanuit het eigen bedrijf of vanuit de eigen functie, vanuit een organisatie of een vereniging, of door middel van het coachen van gemotiveerden, dan komen we al een heel eind.

Ondernemerschap is niet het alleenrecht of de alleen-plicht van enkelingen, het is een belangrijke schakel in onze maatschappij. We zijn terecht gekomen in een crisis, en die treft ons allemaal. We zullen er allemaal samen uit moeten geraken, ieder op zijn eigen manier. Ook ondernemerschap ondersteunen en promoten is zo’n manier.

Elk jaar starten we met goede voornemens. Bij sommigen is het ‘Start to Run’, bij anderen eerder ‘Start to Cook’. Misschien is het een goed idee om daar het nieuwe ondernemen aan toe te voegen. Of nog anders: ‘Start to Start’, en tenminste ‘Help to Start’.

Tenslotte toch nog een laat maar daarom niet minder gemeend Fijn 2012 gewenst, met een goede gezondheid voor uzelf en voor uw naasten.

Bart Becks is mede-oprichter van Glechar Group, het bedrijf achter o.m. SonicAngel en FilmAngel.TV. Daarnaast is Becks voorzitter van de Raad van Bestuur van het IBBT, en Bestuurslid bij RMB/RTBf.?Voorts is/was Bart betrokken bij een aantal startups, zoals Storify, Netlog, Mobile Vikings, Zamante en InThePocket. In het verleden was hij CEO van Belgacom Skynet, en Vice-President Innovation & New Media van de Pan-Europese mediagroep SBS/ProSiebenSat1.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content