OPINIE Bart Becks: Hail to the intrapreneurs!
Ik had mijn maandelijkse bijdrage geschreven rond ‘Just Do It’, maar na de komst van Richard Branson kon ik het niet het beter verwoorden: ‘Screw it, just do it.” Ook Davy Kestens schreef zijn eigen insteek: a must read.
Ik had mijn maandelijkse bijdrage geschreven rond ‘Just Do It’, maar na de komst van Richard Branson kon ik het niet het beter verwoorden: ‘Screw it, just do it.” Ook Davy Kestens schreef zijn eigen insteek: a must read.
De voorbije maanden heb ik het steeds gehad over de entrepreneurs, en soms over de VC’s of investeerders. Maar een meest over het hoofd geziene doelgroep om ondernemerschap mogelijk te maken vermelden we onvoldoende: de intrapreneurs.
De intrapreneurs zijn de personen binnen de grote ondernemingen, organisaties of onderzoekinstellingen die de innovatie en het ondernemerschap mogelijk maken. Ooit heb ik ook die rol op mij mogen nemen, als ceo van Skynet binnen de Belgacom Group, en daarna ook als chief digitale media en innovatie voor SBS Europa en ProSiebenSat1, dat in ons land vooral gekend is van VT4 en VijfTV. De crisis van de voorbije jaren heeft de job voor deze intrapreneurs er niet makkelijker op gemaakt. Risico’s liggen moeilijk, en starters komen en gaan zo snel dat je voor moeilijke beslissingen komt te staan.
Soms beseffen de starters niet hoeveel risico, inspanning en overtuiging een intrapreneur aan de man of vrouw moet brengen. Het kunnen detecteren van de juiste producten of diensten, en het team erachter. De interne collega’s overtuigen om in zee te gaan met een beginnend bedrijf, in plaats van een gevestigde waarde. De financiële managers overtuigen dat de cashpositie van de kmo veel minder rooskleuriger is dan die van een multinational. En zo kan ik nog even verder.
De voordelen zijn er ook hoor. Een product is dikwijls een pak beter aangepast aan de behoefte van de klant, en heeft technologisch ook regelmatig een stapje voor. De inspanning van een beginner is enorm om iets mogelijk te maken. Maar vooral: samen werken de intrapreneur en de entrepreneur aan een oplossing die iedereen ten goede komt. En die ook nog eens een basis legt voor verdere groei, innovatie en ontwikkeling, en die onze lokale economie zuurstof zal geven.
Dus als we spreken over ondernemerschap en starters, laat ons dan zeker niet vergeten dat de intrapreneurs een cruciaal element vormen om onze ondernemerschapsambities te realiseren.
Misschien een suggestie. Laten we op de corporate events steeds meer visibiliteit geven aan starters en jonge ondernemingen. Dat is nodig, broodnodig. Maar laten we op de starter-events ook wat meer intrapreneurs uitnodigen, en hen warm onthalen. Hun inzicht, contact of misschien zelfs samenwerking kan cruciaal zijn.
Allemaal samen, nietwaar?
Bart Becks is medeoprichter van SonicAngel.com, FilmAngel.TV en Angel.ME. Daarnaast is Becks voorzitter van de Raad van Bestuur van het IBBT, en Bestuurslid bij RMB/RTBf.?Voorts is/was Bart betrokken bij een aantal start-ups, zoals Storify, Netlog, Mobile Vikings, Zamante en InThePocket. In het verleden was hij ceo van Belgacom Skynet, en Vicepresident Innovation & New Media van de Pan-Europese mediagroep SBS/ProSiebenSat1. Hij woont afwisselend in België en Los Angeles met zijn echtgenote en zoontje Charlie. Connect: @bartbecks – bart@sonicangel.com – www.flyingchaz.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier