Postbuzz brengt je buurt samen
Hyperlokaal; dat is de schaal waarop Postbuzz, een nieuwe Gentse start-up zich wil manifesteren. Door inwoner, handelaar, vereniging en overheid op buurtschaal bij elkaar te brengen moet de communicatie daar een stuk beter verlopen. En het zou de papierberg verkleinen. En nog geld opbrengen ook. Na proefprojecten in Gent en Puurs, werd het project woensdag over heel Vlaanderen uitgerold.
Je ziet ze almaar meer op brievenbussen, die stickers “publiciteit: neen”. En dat is begrijpelijk. Jaarlijks wordt immers een fikse 6 miljard folders door de Vlaamse bussen, kleppen en gleuven geduwd. Een enorme papierberg die niet alleen veel kost, maar ook een markt van zo’n 350 miljoen euro vertegenwoordigt. Postbuzz wil nu een handje helpen om die markt in digitale richting te duwen.
“Zie het als een inspiratieplaform”, vat CEO Nick Decrock het samen; “een pinterest voor de buurt.” En zo ziet Postbuzz.com er ook uit: je geeft je buurt in, en je krijgt een overzicht van posts door lokale handelaars (“Heden promotie op chipolata”), inwoners (“Van wie is de rosse kat die hier rondloopt?”), gemeente (“volgende week werken in de Burgemeestersstraat”), verenigingen (“Grote scoutsbarbecue nu woensdag!”) en grote ketens (“Nu in Carrefour: drie kopen, één gratis!”). Of zo zou het er in de toekomst moeten uitzien, want op enkele proefprojecten na is de site pas woensdagmiddag gelanceerd.
Hoe je postbuzz er uit ziet, heb je volledig zelf in de hand. Geen nood aan nieuws van de seniorenclub? Je klikt het weg. Interesse in de scouts van je dochter? Je zet het bij je favorieten. En de start-up kijkt alvast verder: in samenwerking met de informatica-afdeling van de VUB wordt de komende jaren een algoritme ontwikkeld dat zelf kan inschatten welke informatie relevant voor je zou zijn. Precies als facebook en google het doen.
De lancering gebeurt met de steun van het Gentse, Antwerpse en Hasseltse stadsbestuur, die als eerste besturen intekenden op het platform. “Allen zijn het overheden die een goede kijk op het digitale hebben, en begrepen wat voor besparing dit op termijn kan betekenen, als ze niet langer alle communicatie moeten laten drukken en fysiek verspreiden”, zegt Decrock. In ruil betalen de steden een vergoeding per postbuzz-lid op hun grondgebied. Zo betaalt Antwerpen ongeveer 35.000 euro. “Een fractie op het hele communicatiebudget, dat op termijn dus veel lager kan komen te liggen”, vat Decrock het samen. “Voor een gemiddeld gemeentebestuur zou deelnemen aan postbuzz zo’n 3000 à 4000 euro kosten.”
Zo zit het businessmodel van Postbuzz dan ook in elkaar: gemeenten tekenen in voor een relatief lage prijs, en bereiken zo snel mensen. Voordeel van het platform is de kleine schaal. Gebaseerd op je adres haalt het enkel de informatie naar boven die die plek aanbelangt, en omgekeerd kan je via postbuzz.com ook gemakkelijk geotargetten en enkel de mensen van één bepaalde buurt aanspreken; handig voor overheden, maar ook voor lokale handelaars. Die kunnen sowieso gratis posten bij iedereen die in een straal van twee kilometer rond hun zaak wonen. Willen ze daarbuiten gaan, dan betalen ze op zijn facebooks een klein bedrag – denk 10/15 euro – om dat uit te breiden. Uitermate geschikt voor een nieuw restaurant dat zijn opening wil aankondigen in de stad, of vereniging die zijn evenement aan heel de stad wil bekendmaken.
Postbuzz kijkt echter ook naar grote retailers als partners. Nu al krijg je de nationale folders van supermarkten, doe-het-zelfketens en andere gepost, in de toekomst moet het mogelijk zijn dat die ketens specifieke buurten met bijvoorbeeld een hoog inkomen op een andere manier gaan aanspreken. Decrock: “Verschillende retailers hebben al interesse uitgedrukt, maar ze willen pas meestappen als ons platform voldoende gebruikers heeft. Zo denkt speelgoedketen Fun er over na om twee van zijn acht folders te vervangen door experimenten op Postbuzz.”
Postbuzz moet nu dus vooral groeien. In Gent, Hasselt en Antwerpen krijgt het dat stedelijk duwtje in de rug, elders moeten gebruikers zelf hun buurt doen leven op postbuzz. “We geloven heel hard in die bottom-up aanpak”, zegt Decrock, die de blik al meteen naar het buitenland richt. In het volgende kwartaal worden de eerste stappen in Nederland gezet, een Franse versie van de site volgt al snel, en daarna is het tijd voor een Engelstalige. “Die kan overal ter wereld worden gebruikt, dus wie weet zien we binnenkort postbuzzbuurten opschieten in Reykjavik of Miami; dan moeten we daar op inspelen”, zegt de CEO.
Wie internationaal zegt, weet dat er meer kapitaal nodig is, en zo gaat het ook bij Postbuzz waar de oorspronkelijke investering van 700.000 euro – bijeengebracht uit persoonlijk kapitaal van de vier vennoten, vrienden en familie, en een paar business angels – nu moet worden opgetrokken. “We mikken in een nieuwe ronde die we binnenkort starten op anderhalf à twee miljoen”, klinkt het. “Dat mag komen van venturefirma’s, maar net zo goed van partners die in ons een handig verlengstuk van hun activiteiten zien. Zo hebben we al verkennende gesprekken gehad met Mediahuis en De Persgroep die ook inkomsten uit regionale reclame halen.”
Klinkt allemaal bekend? Klopt. In het buitenland heb je al gelijkaardige start-ups als Streetlife of Next Door, in België werken dertig gemeentes samen met BetterStreet. Is postbuzz niet gewoon te laat? “Ach”, glimlacht de CEO: “weet je nog hoe je vroeger moest kiezen tussen Friendster en Twitter, en elke hipster op dat eerste platform zat? Je weet hoe het geëindigd is, dus je moet niet eerst zijn om de beste te zijn. Wij brengen alle spelers in een buurt samen, waardoor we alles omvattend zijn. Postbuzz is een totaalplatform op die manier, en daarbij ook heel gebruiksvriendelijk aangezien je meteen je buurt kunt raadplegen zonder te moeten inloggen.”
Postbuzz:
Maatschappelijke zetel: Gent
Aantal werknemers: vier vennoten
Op zoek naar investeerders: Zoekt 1.5 à 2 miljoen euro bijkomende investeringen voor wereldwijde uitrol. Kapitaalronde binnenkort.
Website: www.postbuzz.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier