Qualifio: CMS, alias campaign management system
Met een twintigtal jaar ervaring in marketing, internet en de media onder de riem, besloten Olivier Simonis (ex-groep Rossel) en Serge Rappaille (ex-RMB en Atos Origin) medio 2010 om hun krachten te bundelen.
Met een twintigtal jaar ervaring in marketing, internet en de media onder de riem, besloten Olivier Simonis (ex-groep Rossel) en Serge Rappaille (ex-RMB en Atos Origin) medio 2010 om hun krachten te bundelen.
Ze zagen immers een gat in de markt voor “een flexibel platform voor het beheer van de interactie met internetters,” vat Olivier Simonis het bondig samen. Vandaag moet een redactie, een marketing of publiciteitsafdeling die een campagne beoogt (een wedstrijd, onderzoek, poll, enquête en dies meer) immers hiervoor aankloppen bij zijn technische dienstenleverancier, die vervolgens de gewenste toepassing ontwikkelt. Helaas speelt die niet altijd even snel en flexibel op de vraag in, als door de klant wordt gewenst. Laat staan op alle gewenste platformen (zoals de website, de mobiele site en de Facebook-pagina).
“Ons product Qualifio manager wil een flexibel, open en gebruiksvriendelijk platform zijn, even goed bestemd voor redacties die wat leven op hun site willen als voor markteteers die ‘profielen’ willen verzamelen of verrijken. Of nog voor advertentieregies die een co-branding willen verkopen aan hun klanten,” vervolgt Simonis, “Met ons product kunnen uitgevers het internetverkeer aantrekken, getrouw maken, toelichten en te gelde maken.”Als bijkomend voordeel wijst hij op de meertalige aard van het product (en dat zowel in het front end als het back office deel), terwijl met het oog op aanpassingen en hulpverstrekking door Qualifio de klant zich nooit ver weg bevindt.
Concurrentie ziet Olivier Simonis op drie niveaus: modules in CMSen (beperkt in functionaliteit), ‘in huis’-ontwikkelingen (die zowel qua technologie als kosten maar moeilijk aan de spits blijven) en Amerikaanse producten (die zich niet zo makkelijk aan de eigen aard van een medium laten aanpassen, geen lokale ondersteuning bieden, niet meertalig zijn en dies meer).
Ontwikkelingen Na een eerste pilootinstallatie bij Rossel medio 2010 (www.lesoir.be), kan het bedrijf al de meeste Belgische persgroepen als klant noteren (waaronder Roularta, RTL, Concentra, Corelio en anderen). Sinds het begin van het jaar heeft het bedrijf twee ontwikkelaars aangeworven om de mogelijkheden van het product nog uit te breiden en om tegen oktober een SaaS-versie te ontwikkelen. Die SaaS-versie zal zowel ad hoc “per campagne” worden aangeboden, evenals op abonnementsbasis. Het product wordt overigens ontwikkeld in ColdFusion en zal worden aangeboden met een gegaandeerde 99% beschikbaarheid.
Op 1 juni wordt voorts ook een Frans filiaal boven de doopvont gehouden, met op termijn ook een mogelijke aanwezigheid in Groot-Brittannië. Toch mikt het bedrijf voor de verovering van Europa in eerste instantie op partners.
Paspoort Naam: Qualifio, www.qualifio.com Zetel: Longueville (binnenkort Louvain-la-neuve) Opgericht in: 2010 Personeel: 5 personen Kapitaal: eigen middelen en ‘business angel’ voor het kapitaal (100.000 euro), hulp en subsidies van het Waals gewest (50.000 euro).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier