Quick Sensor: Voelende stoelen als bioscooprevolutie
Nick Vandenbulcke, ceo van Quick Sensor is nog zelden in het land. Sinds hij met zijn bedrijfje in 2006 zijn idee mocht uitwerken in het nieuwe Kinepolis-complex in Brugge, reist hij de wereld rond om zijn ‘blijde boodschap’ te verkondigen aan potentiële klanten.
Nick Vandenbulcke, ceo van Quick Sensor is nog zelden in het land. Sinds hij met zijn bedrijfje in 2006 zijn idee mocht uitwerken in het nieuwe Kinepolis-complex in Brugge, reist hij de wereld rond om zijn ‘blijde boodschap’ te verkondigen aan potentiële klanten.
Vandenbulcke bedacht het zogenaamde ‘occupancy management system’, een moeilijk woord voor het oersimpele idee om in bioscoop- en theaterzalen sensoren in de stoelen te plaatsen. Zodra iemand op de stoel plaatsneemt, meldt de sensor dat aan het centrale systeem. Met dat basisgegeven gaat voor de eigenaar van het systeem een hele nieuwe wereld open: van het verdwijnen van de inkomcontroles – want je ziet onmiddellijk waar de valsspelers zitten – en de daarmee gepaard gaande kostenbesparingen tot interessante marketinginformatie over welke stoelen het vaakste bezet zijn, wie wanneer de zaal verlaat, en dies meer.
Kinepolis is alvast verknocht aan de Quick Sensor-technologie. De filmzalenreus gebruikt het systeem om z’n ‘Open Foyer’-concept in zwang te brengen: een foyer waar iedereen, ook niet filmbezoeker, kan rondhangen. Filmbezoekers kunnen simpelweg hun stoel reserveren, zonder zich te hoeven haasten om niet op de slechtste plaatsen terecht te komen.
Quick Sensor heeft vandaag al ruim 20.000 sensoren geïnstalleerd. Hoewel de bioscoopwereld het bedrijf een vliegende start bezorgde, zullen in de toekomst toch vooral de stoelenfabrikanten doelwit zijn van de West-Vlamingen. “We hebben contracten in de pijplijn voor minstens 110.000 sensoren, maar die kunnen oplopen tot 210.000 sensoren”, vertelt Vandenbulcke. Dat bij stoelengiganten als het Franse Quinette of het Amerikaanse Irwin Seating Company. Over de huidige omzet wil hij niets kwijt, “want dan zou eventuele concurrentie de prijs van onze sensoren kunnen raden.” Vandenbulcke ziet voor zijn bedrijf wel de grote stormloop naderen. “Bij mijn vorige bedrijf, Flocom, verdubbelden we ieder jaar in omzet. Ik wil beter doen. Volgens mij zal het ‘tipping point’ eind 2008 volgen. Vanaf dan kan het erg snel gaan.”
Quick Sensor heeft trouwens al een nieuwe lancering op stapel staan. “Interactieve cinema is de toekomst. Je kan dan als kijker vanuit je stoel mee bepalen wat je ziet. Ook bestellingen van op je stoel of publiekenquêtes zijn geen toekomstmuziek meer.”
Naam: Quick Sensor, [www.quicksensor.com]Zetel: KortrijkOprichting: 2005Aantal mensen: 10 (zal in 2008 verdubbelen)Investeringen en/of subsidies:- 2007: 1 miljoen euro + obligatielening van 500.000 euro (Allegro, Arkafund, Vinnof)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier