Radionomy geeft Winamp tweede leven

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Brusselse start-up Radionomy neemt de legendarische mediaspeler Winamp én het radioplatform Shoutcast over van de Amerikaanse internetreus AOL. Dat schrijft de gezaghebbende technologiesite TechCrunch op basis van ‘betrouwbare bronnen’.

De Brusselse start-up Radionomy neemt de legendarische mediaspeler Winamp én het radioplatform Shoutcast over van de Amerikaanse internetreus AOL. Dat schrijft de gezaghebbende technologiesite TechCrunch op basis van ‘betrouwbare bronnen’.

Leek het er eerst op dat Winamp stopgezet zou worden, dan lijkt AOL nu een andere oplossing gevonden te hebben voor zijn verouderde maar geliefde mediaspeler. Oplettende bloggers merkten de voorbije dagen al op dat de nameservers van Winamp waren overgezet naar die van Radionomy, en intussen vernam TechCrunch van een ‘betrouwbare bron’ dat de deal nog voor het einde van de week rond zou moeten zijn.

Het gaat daarbij niet enkel om de overname van Winamp. Ook Shoutcast, de radioservice van AOL, wordt opgeslokt, waardoor Radionomy er in één adem 50.000 nieuwe radiostations bij krijgt.

Voor wie niet helemaal mee is: de Brusselaars van Radionomy hebben een internetplatform gebouwd waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan opstarten. Je kan muziek draaien, talkshows brengen tot zelfs live producties doen.

Sinds de lancering van het bedrijfje in de VS werden er al ruim 100.000 zenders opgericht. Omdat die zenders ook via iTunes worden aangeboden, kon de start-up behoorlijk snel heel wat Amerikaanse luisteraars lokken. De inkomsten worden gehaald uit reclame: 4 minuten lokale reclamespots per uur.

Met de overname van Shoutcast krijgt Radionomy er dus een hele hoop nieuwe zenders bij. De technologie van Winamp zou dan weer ingezet kunnen worden voor extra diensten op het platform, en om de muziek op de verschillende zenders te programmeren.

Targetspot

De voorbije weken is Radionomy erg actief. De Brusselse start-up slokte immers nog maar net de Amerikaanse reclameregie voor internetradio Targetspot op. Omdat het bedrijfje leeft van reclame, was de overname van een regie een logische stap.

Het nieuwe bedrijf, waarin naast Radionomy dus ook Shoutcast, Winamp en Targetspot vervat zitten, moet Radionomy Group gaan heten. De aandeelhouders, waaronder Saboundjian en de Franse durfkapitalist OTC, behouden de meerderheid in het bedrijf. Ze investeren meteen ook 3 miljoen dollar in nieuwe projecten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content