‘Reacties op Pinterest eerlijker dan op Facebook’

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het staat als een paal boven water: Pinterest is dé internethype van 2012. Op nauwelijks een jaar tijd kon het sociale netwerk – of is het nu een fotosite – maar liefst 13 miljoen gebruikers aantrekken, en hun aantal blijft snel toenemen. Intussen wordt het platform ook opgepikt door Belgische trendsetters. “Het enthousiasme van de followers werkt aanstekelijk!”

Het staat als een paal boven water: Pinterest is dé internethype van 2012. Op nauwelijks een jaar tijd kon het sociale netwerk – of is het nu een fotosite – maar liefst 13 miljoen gebruikers aantrekken, en hun aantal blijft snel toenemen. Intussen wordt het platform ook opgepikt door Belgische trendsetters. “Het enthousiasme van de followers werkt aanstekelijk!”

Voor wie niet mee is: bij Pinterest draait alles om de dingen die je mooi vindt, of interessant, of grappig. Geïnteresseerden installeren een knopje in hun browser, en telkens ze op het world wide web een beeld tegenkomen dat hen aanspreekt, kunnen ze het vastpinnen op hun profielpagina, al dan niet voorzien van commentaar. Uiteraard kan je mensen en merken volgen, en kunnen foto’s gedeeld worden op Facebook.

Intussen zijn er al heel wat bedrijfjes actief op Pinterest, zelfs in ons land wordt er her en der geëxperimenteerd. Het platform is immers uitermate geschikt om je merk in de kijker te plaatsen, en op een visuele manier je producten voor te stellen. Dat zegt ook Robrecht De Nul van de Belgische webbouwer Marlon. Zijn bedrijf begeleid een vijftal (winkel)klanten met hun eerste stappen op Pinterest.

“Omdat de nadruk op het visuele ligt, kunnen internetgebruikers op een unieke manier kennismaken met je merk of met je bedrijf”, klinkt het. “Je moet wel oppassen dat je pagina geen zuiver push-kanaal wordt. We raden onze klanten dan ook aan om actief andere ‘boards’ te volgen (een board is een thematisch geordende collectie beelden op Pinterest), te repinnen en posts te liken.”

“Bedrijfjes die actief zijn op Pinterest, komen meteen te weten wat er leeft binnen hun doelgroep”, aldus nog De Nul. “Wat vinden hun klanten leuk? Van welke stijl houden ze het meest? Toch is het platform niet geschikt voor iedereen. Er moet wel degelijk een ‘match’ zijn tussen je gebruikersprofiel en je doelgroep.”

Overigens zijn het niet alleen winkels die brood zien in de nieuwe ster aan het social mediafirmament. Ook een bedrijf zoals dienstverlener Getronics experimenteert met Pinterest. “Het lijkt ons een interessant platform, dat een goede aanvulling zou kunnen zijn voor onze communicatiestrategie”, zegt voorzitter van de innovatieraad Peter Vanwelkenhuysen van Getronics.

“Enkele weken geleden heb ik mijn persoonlijke account gebruikt voor een test, en heb ik een ‘board’ gecreëerd voor de ‘New World of Work’-filmpjes en foto’s van ons bedrijf”, vertelt Vanwelkenhuysen. “We gaan die filmpjes nu ‘pinnen’ en taggen, met de bedoeling ze ook via Facebook en Twitter te verspreiden. Zo kunnen we een groter publiek naar onze eigen sites lokken.”

Fredo Fredonis van de Genste co-workingspace Bar Buro (en de kunstgalerij Avenue L) gebruikt Pinterest ter vervanging van zijn nieuwsbrief. “Je kan een leuk verhaal vertellen langs dit kanaal”, zegt de man, “en dit zonder veel woorden. De visuele impact en het ‘grid’-gevoel maken Pinterest een waardevolle aanvulling op de andere netwerken. Ook de mogelijkheid om met verschillende mensen aan meerdere boards te werken, is interessant voor een creatieve instelling.”

Thematisch

Niet alleen het visuele aspect onderscheidt Pinterest van Twitter en van Facebook, ook de thematische ordening is een meerwaarde, zegt pr-professional Erik Lenaers, die het beheer van de Pinterest-pagina voor Villeroy & Boch op zich neemt. “Je krijgt gewoon meer speelruimte om de beschikbare content op een overzichtelijke manier te presenteren, mét een link naar de eigen kanalen, wat goed is voor de SEO.”

Voor de specialist in bath & wellness is het een uitgemaakte zaak dat Pinterest voortaan deel zal uitmaken van de communicatiestrategie. “De profielen zijn ietsje vrouwelijker dan op andere sociale netwerken, en Villeroy & Boch richt zich nu eenmaal voornamelijk tot vrouwen”, klinkt het.

Ook voor de klanten van Marlon krijgt Pinterest een vaste stek naast Facebook en Twitter. “Reacties op Pinterest zijn gewoon eerlijker”, vindt De Nul. “Mensen liken pas iets wanneer ze het echt leuk vinden. Bezoekers tonen zich voorlopig ook meer geëngageerd. Ze blijven langer op de site, en bekijken meer pagina’s. Het enthousiasme van de followers werkt aanstekelijk!”

“Bovendien blijkt dat consumenten vaak overgaan tot een aankoop nadat ze op Pinterest gepasseerd zijn”, weet de webspecialist. “Het platform heeft al een voorname plaats opgeëist in het beslissingsproces voor een aankoop. Heel wat mensen komen voor het eerst in contact met een product op het sociale netwerk.”

“Ons ‘New World of Work’-product is eigenlijk een b2b-service, en valt dus moeilijker visueel en grafisch weer te geven”, besluit Vanwelkenhuysen. “Maar toch lijkt het ons nuttig om Pinterest mee op te nemen in onze social-mediaportfolio, al was het maar omwille van de belangrijke waarde die Google Analytics toedicht aan het platform.”

“Binnen enkele weken, wanneer we wat meer statistische informatie beschikbaar hebben en we al wat meer vertrouwd zijn met de mogelijkheden, wordt de finale beslissing genomen. Maar de code voor een aparte GetronixBelux Pinterest account is intussen al aangevraagd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content