Reaklab: Sites creëren ‘for the rest of us’
Reaklab werd opgericht in 2010 en is de formalisering van webontwikkelingsactiviteiten waar twee van de drie oprichters, Romain Carlier en Thomas Lété, zich reeds tijdens hun studies mee bezighielden.
Reaklab werd opgericht in 2010 en is de formalisering van webontwikkelingsactiviteiten waar twee van de drie oprichters, Romain Carlier en Thomas Lété, zich reeds tijdens hun studies mee bezighielden.
“Ze hebben elk zeven tot acht jaar ervaring”, terwijl de gemiddelde leeftijd van de drie oprichters 21 jaar is. Dat kom je niet gauw tegen. Als we hen vandaag vragen waarin ze het verschil maken, noemen de twee kornuiten deze ervaring, “die synoniem is voor dynamisme en reactievermogen” (vandaar de naam Reaklab), “het vermogen om vers bloed te pompen in deze sector en een fris imago te waarborgen aan de klanten die hun vertrouwen in ons stellen”, aldus Thomas Lété. Romain Carlier noemt zichzelf dan weer graag “de eeuwige student in front-end engineering”.
De jonge vennootschap sloeg bij haar start twee vliegen in één klap: enerzijds hield ze zich bezig met de ontwikkeling, hosting en het facilities management van websites en leverde ze bijstand bij het online reputatiebeheer voor ondernemingen en grote zelfstandigen; anderzijds was er de uitwerking en het aanbod van een Wikeo-platform (www.wikeo.be). Deze online oplossing wordt gehost door Reaklab en stelt “om het even wie, gaande van beginneling tot kenner, in staat om snel en gemakkelijk zijn website te maken, zonder voorafgaande opleiding”. De interface is met opzet eenvoudig gehouden en wordt ondersteund door een permanente online hulpverlening met ‘tooltips’, chat en videotutorials.
“Het is zo’n beetje de tegenhanger van WordPress maar dan visueler. WordPress werd in de eerste plaats ontworpen als motor voor het maken van blogs, maar je kunt er ook websites mee creëren. Ons platform is van meet af aan gericht op websites en is gebruiksvriendelijker. Zodra de content is ingevoerd, kun je met de interface zien hoe de site eruit ziet”. Daarnaast zijn er enkele modules om een rechtstreekse interactie met de internetsurfers tot stand te brengen: blog, gastenboek, delen op Facebook of Twitter.
Doelpubliek van de Wikeo-dienst: particulieren, verenigingen en kmo’s die slechts over weinig middelen beschikken en geen webspecialist in huis hebben, maar die toch “niet afwezig willen zijn op het net.” Bewijs dat Wikeo een ruim publiek beoogt is dat de basisservice gratis is (de winst moet komen van online reclame). De gecreëerde site moet dan ook bescheiden blijven: 25 pagina’s, een nuttige fotoruimte (gecomprimeerd) van 20 MB. De betalende formules (reclamevrij) blijven betaalbaar met 3 euro per maand. Je krijgt dan een onbeperkt aantal pagina’s en een ruimte van 500 MB. Een formule met registratie van de domeinnaam, seo-optimalisatie en tot 1 GB (uitbreidbaar) kost 10 euro per maand. Op termijn zou de interface het mogelijk moeten maken om complexere sites te creëren.
De Wikeo-service werd in februari 2011 gelanceerd en telt nu al bijna 7.000 gebruikers. Voor de creatie op maat voor ondernemingen kon Reaklab het Microsoft Innovation Center uit Bergen over de streep trekken (blog van het MIC en de BoostCamp-evensite), net als het vernieuwingscentrum Euro Green IT (nieuwe internetsite in voorbereiding) en Educadomo.
Paspoort Naam: Reaklab, www.reaklab.com , www.wikeo.be Zetel: Bergen Opgericht in: 2010 Personeel: 3 medewerkers Financiering: eigen fondsen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier