Real Impact Analytics: van 2 naar 35 medewerkers in 4 jaar tijd

De term succes story wordt te pas en te onpas gebruikt, maar Real Impact Analytics heeft in ieder geval een vliegende start genomen: kantoren in Brussel, Dubai, Johannesburg en Sao Paulo en een omzet die al meer dan 3 miljoen euro bedraagt…

De term succes story wordt te pas en te onpas gebruikt, maar Real Impact Analytics, de specialist in analysetools (of ‘big data’, om het met een moderne naam te zeggen), heeft in ieder geval een vliegende start genomen: kantoren in Brussel, Dubai, Johannesburg en Sao Paulo en een omzet die al meer dan 3 miljoen euro bedraagt…

In amper 4 jaar tijd is het jonge ‘wereldwijde en Brusselse’ Real Impact Analytics erin geslaagd om naam te maken in de kleine wereld van leveranciers van analytische oplossingen voor de telecommarkt. Een sector die gedomineerd wordt door enkele grote spelers zoals IBM of SAS, en een kleine groep nichespelers.

In november vorig jaar verscheen het jonge bedrijf zelfs op de radar van analist Gartner, in de categorie “Big data analytics in telecom”. Niemand is profeet in eigen land (geen enkele klant in België tot nu toe), maar de start-up kent wel een indrukwekkende groei: al 35 medewerkers, waaronder een leger aan “Solvay boys” die hun kunde al bewezen hebben bij grote adviesbureaus. De omzet verdubbelt elk jaar en bereikte eind 2013 bijna 3 miljoen euro. Naar verwachting wordt er dit jaar… tussen 6 en 8 miljoen euro omzet geboekt.

De sleutel tot deze vliegende start? “We namen de uitdaging aan om ons toe te spitsen op de opkomende markten, waar de grote spelers niet sterk aanwezig zijn. En ons te focussen op de telecomsectoren (nvdr: 65 procent van de omzet) en het bankwezen (20 procent). Deze twee markten zijn trouwens nauw verbonden in de opkomende landen, waar het geld circuleert via mobiele telefoons”, legt medeoprichter Sébastien Deletaille uit via Skype vanuit Kenia, waar hij het grootste deel van zijn tijd doorbrengt, net als in Dubai.

“Gek genoeg zijn de verkoopcycli voor analytische oplossingen in Afrika minder ingewikkeld en korter dan in Europa, of de Verenigde Staten, waar de operatoren al oplossingen hebben ingevoerd en niet staan te springen om die te veranderen. Er lopen bijvoorbeeld al drie jaar gesprekken met Belgacom.”

Real Impact Analytics is er daarentegen in geslaagd om dochterondernemingen van Airtel (van Indiase afkomst), MTN (Zuid-Afrika), Telefonica en Orange over de streep te trekken. Binnenkort zou Airtel voor het bedrijf trouwens de deur naar India openzetten met zijn 300 miljoen abonnees. De start-up heeft ook een commercieel partnership met Swift.

Real Impact Analytics helpt operatoren om klanten aan zich te binden dankzij meer gerichte campagnes, de inkomsten per klant te verbeteren en hun netwerken te monitoren, hun dekking te verbeteren, enz. “De meeste operatoren beschikken over BI-systemen, maar 80% is er ontevreden over. Ze werken in silo’s en hebben geen globale visie. Ze zijn ook op zoek naar vernieuwende apps, die de stromen op sociale netwerken integreren. We komen met een oplossing die geënt is op hun bestaande tools.”

Toonaangevende adviseurs

Real Impact Analytics is erin geslaagd om enkele kanjers voor zijn adviescommissie aan te trekken. Zo vinden we in zijn advisory board Tom Davenport terug, een van de pausen van Business Intelligence, professor aan Harvard en auteur van de bestseller “Competing on Analytics: the New Science of Winning”. “Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en hem aangesproken tijdens een evenement van Deloitte in Louvain-la-Neuve, waar we een prijs hadden gewonnen. En hij hapte toe…” Een andere adviseur is Jean Bolot, directeur van het research lab van Technicolor in Palo Alto, dat de televisie of bioscoop van de toekomst uitvindt.

Dichter bij huis mocht Real Impact Analytics onlangs de RISE prijs (innovatieve starters) in ontvangst nemen uit handen van Innoviris voor het Brussels Gewest.

Paspoort:

Naam: Real Impact Analytics (realimpactanalytics.com)
Opgericht in: 2009
Maatschappelijke zetel: Brussel
Personeel: 35
Kapitaal: financiering uit operationele cashflow, volledig met eigen fondsen. De twee medeoprichters + 10 andere werknemers zijn aandeelhouders (partnershipmodel)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content