Rialto helpt tegen leegstand

© Rialto

Hoe meer winkelruimtes je bezit, hoe moeilijker het kan zijn om het overzicht te bewaren. Met het real estateplatform Rialto krijgen makelaars echter meteen een update van welke panden beschikbaar zijn, en verloopt het overleg over nieuwe huurders een stuk vlotter.

“De immobiliënmarkt is een people business, en daardoor nogal traag in het omhelzen van technologische veranderingen. Dat is jammer,” stelt Rialto-oprichter Didier Vermeiren, “Zo houdt men immers nog altijd vast aan procedures en manieren van werken die vooral tijdrovend en omslachtig zijn; op papier of in excelsheets, of door bijvoorbeeld per maand een pdf trekken van welke panden leegstaan en die dan door te sturen aan zijn agenten.”

Dat kon beter, dacht Vermeiren, die eerder met SmartCheckups al een start-up in dezelfde sector lanceerde. Hij vond in Nicolas Kint, mede-oprichter van parkeerplatform Carambla, een partner die net als hij lessen had getrokken uit zijn vorige avonturen. “Met SmartCheckups hadden we een applicatie die erg toegepast was op de Belgische wetgeving rond de inspectie van immobiliën, terwijl de grote vastgoedbezitters voornamelijk buitenlands zijn. Daarom zijn we ook naar London, waar ook een beter investeringsklimaat heerst, getrokken om vandaar te opereren.”

In de Britse hoofdstad kwamen ze op de proppen met Rialto, een onlineplatform dat eigenaars van commercieel vastgoed in staat stelt om in realtime agenten op de hoogte te houden van leegstaande panden, en hun communicatie met de makelaars meteen ook een pak gestroomlijnder maakt. “Zo krijgen ze meteen een goed zicht op welke hot of cold leads er zijn, kan er snel en overzichtelijk overlegd worden over nieuwe huurders, en ga zo maar door”, zegt Vermeiren. “En daarnaast nemen we ook een stuk van de marketing over door automatisch digitale flyers te maken.”

Het is dan ook van die eigenaars dat Rialto zijn inkomsten wil krijgen. “Het gebruik van ons platform betaal je via een fee per eigendom”, zegt Vermeiren. “Op die manier zijn we midden 2015 gelanceerd in het Verenigde Koninkrijk, en ondertussen hebben we daar toch een aantal klanten weten te overtuigen, waaronder Mitsubishi Real Estate en Cushman & Wakefield. In België kregen we KBC Real Estate al in de opstartfase mee, en ondertussen zitten alle makelaars van het land op ons platform.”

Het was ook in de U.K. dat Rialto zijn eerste financierders vond. “Zowel Seedcamp als Property Innovation Labs (PI Labs), twee first round fondsen, geloofden in ons. Zij gaven ons midden vorig jaar de eerste 50.000 euro om te starten. Eind vorig jaar stapte ook de Landmark Information Group, een onderdeel van de Daily Mail General Trust, als strategische partner in Rialto voor een veelvoud van dat bedrag. Daarmee kunnen we voorlopig verder. Pas als we voet aan grond hebben gekregen in verschillende landen willen we verder op zoek gaan naar bijkomende investeringen. Eerder dan midden 2017 zien we dat echter niet.”

Eerst op veroveringstocht, dus? “Absoluut”, zegt Vermeiren. “In de Verenigde Staten is er een emerging platform dat gelijkaardige dingen doet, daarom hebben we beslist om ons toe te leggen op Europa, waar we toch al een basis hebben. Ook in Azië hebben we dankzij onze bestaande klanten al een teen in het water. Het is nu de bedoeling om meer klanten aan te trekken, en daarbij hopen we deels op een viraal effect: agenten met wie we nu al samenwerken hebben immers vaak meerdere klanten, die niet allemaal met Rialto werken. We hopen dat zijn hen overtuigen van onze meerwaarde, maar net zo goed zullen we ook meer inzetten op klassieke sales & marketing.”

Rialto

Maatschappelijke zetel: Gent/Londen

Aantal vennoten: 2

Op zoek naar bijkomend kapitaal?: Ten vroegste midden 2017

Website: www.rial.to

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content