Screenity mikt op het tweede scherm

De Brusselse ontwikkelaar van websites en mobiele applicaties Tapptic heeft zijn Luikse dochteronderneming onlangs omgevormd tot het onafhankelijke bedrijf Screenity. De nieuwe entiteit specialiseert in vernieuwende oplossingen en software voor de media.

De Brusselse ontwikkelaar van websites en mobiele applicaties Tapptic heeft zijn Luikse dochteronderneming onlangs omgevormd tot het onafhankelijke bedrijf Screenity. De nieuwe entiteit specialiseert in vernieuwende oplossingen en software voor de media.

Er wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van een product dat in de loop van het eerste kwartaal van 2013 op de markt moet komen. Met dat product zullen tv-zenders, radiostations, printmedia en adverteerders hun publiek kunnen ‘identificeren’, en nieuwe interacties tot stand kunnen brengen met kijkers/lezers die beschikken over een smartphone of tablet.

Concreet gaat het om synchronisatiemodules voor tablet en televisie, en wel met behulp van een technologie om onhoorbare ‘tags’ op te sporen die worden uitgezonden door een tv-programma of een reclamespot.

“Wanneer er een reclamespotje voor een mooie auto op tv verschijnt, zou er bijvoorbeeld een icoontje van deze auto op het scherm van je tablet kunnen verschijnen, met een wedstrijd of een mogelijkheid om in interactie te treden met sociale media. Het idee is dat de tablet de tv-content verrijkt”, aldus Christophe Chatillon, oprichter van Tapptic en nu ook technologieverantwoordelijke bij Screenity.

“Bijna 60 procent van de tabletgebruikers heeft zijn toestel op de knieën liggen terwijl hij tv kijkt. Heel wat technologieën maken het al mogelijk om je smartphone te gebruiken om interactief te communiceren met de echte wereld (Bluetooth, NFC, QR-code, audiosynchronisatie, enz.). Dit creëert zeer belangrijke mogelijkheden voor de media, die hun publiek tegenwoordig beter willen kennen en nieuwe communicatieruimten willen ontwikkelen”, klinkt het.

Voor het screening-deel werkt Screenity samen met het Oostendse bedrijf WeePee, dat ook actief is in de niche van de interactie tussen de tv en de nieuwe digitale media.

De start-up hoopt de komende maanden een opmerkelijke ‘showcase’ te kunnen voorstellen en daarna de Europese markt te kunnen veroveren. Screenity is voor 51 procent in handen van Tapptic, en geniet de steun van het investeringsfonds Wallimage, dat 26 procent van de onderneming bezit. De resterende aandelen zijn in handen van gedelegeerd bestuurder Frédéric Feytons.

Paspoort

Naam : Screenity (www.tapptic.com)
Maatschappelijke zetel: Luik
Personeel : 8 medewerkers
Kapitaal: “enkele honderden duizenden euro”, verdeeld tussen Tapptic (51%), het fonds Wallimage (26%) en Frédéric Feytons (23%).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content