Sharebox hoopt meer dan 1001 Belgen te kunnen overtuigen
Sharebox is een platform voor uitwisselingen en ontmoetingen rond een passie.
Thierry Huart heeft niets weg van een informaticus. Na zijn diploma politieke wetenschappen lanceerde hij het alternatieve muziekfestival LaSemo en had hij in zekere mate succes met zijn herbruikbare Kopo-bekers, waarmee hij onder andere Francofolies van Spa wist te overtuigen.
Huart ziet het web vooral als een geweldig hulpmiddel om een gemeenschap rond special events te sturen.
Samen met zijn handlanger Sébastien Vandersteen liet hij het concept Sharebox tot rijping komen op de eerste editie van Nest’Up in 2012: een platform voor uitwisselingen en ontmoetingen rond een passie.
Al vrij snel bood de start-up twee soorten diensten aan: enerzijds Sharebox Pro, “een soort van Meetic voor bedrijven”, dixit Thierry Huart, dat gebruikt wordt om sociale banden en een zekere coolness tussen medewerkers te creëren, onder het toeziend oog van de HRD. Anderzijds is er Sharebox Community, dat ontmoetingen bevordert tussen individuen met eenzelfde passie.
De voorbije maanden stak het driekoppige team zijn energie vooral in de Sharebox Community. Het oorspronkelijke duo nam immers een ontwikkelaar onder de arm tijdens Nest’Up – na een flinke duw in de rug van de RTBF.
De publieke omroep bood Sharebox aan om mee te werken aan de productie van het nieuwe programma 1001 Belges (elke zondagavond op 2), en meer bepaald om er een ‘transmediaal verlengstuk’ aan te breien op 1001Belges.be en op de klassieke sociale netwerken.
Mensen kunnen zich inschrijven voor verschillende workshops die gericht zijn op passies zoals boetseren met chocoladedeeg, cupcakes, sieraden maken, enz.
“We willen het model van 1001Belges.be op internationale schaal uitrollen en we proberen om andere tv-zenders over de streep te trekken”, aldus Huart. “Daarvoor zullen we trouwens aanwezig zijn op de MIPS-beurs van Cannes.” Een vertegenwoordiger van Fox gaf al een eerste blijk van belangstelling.
Om het wekelijkse productieritme te kunnen volgen moet de start-up alle zijlen bijzetten, maar de oprichters hopen zich in de komende maanden toch ook weer wat te kunnen toespitsen op Sharebox Pro, een soort intranet 2.0 ten dienste van bedrijven.
“De tragedie van intranetten is dat ze zo traag ingang vinden. We hopen toch een beetje warmte te kunnen brengen door er video’s in op te nemen. Onze gesprekspartners zijn HRD- of communicatiemanagers. Zo kunnen ze het bedrijf een ander imago geven en vooral de uitwisselingen tussen medewerkers in het oog houden om ze gemakkelijker te kunnen mobiliseren rond gemeenschappelijke passies.”
Op dit vlak wil Sharebox zich onderscheiden van platformen waarop vaardigheden gedeeld worden, zoals het Amerikaanse Skillshare.
Naast verzekeraar Ethias zou een groot Belgisch bedrijf op het punt staan om Sharebox Pro in te gaan zetten om zijn werknemers een boost te geven.
Paspoort
Naam bedrijf: Sharebox (sharebox.be en 1001Belges.be)
Maatschappelijke zetel: Brussel
Oprichting: 2012
Personeel: 3 medewerkers
Kapitaal: fondsenwerving van ongeveer 150.000 euro via St’art en Lean Fund.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier