Skemmi focust op de interactie tussen mens en machine

Na 8 jaar research naar signaalverwerking in het lab van de UCL heeft Lionel Lawson Skemmi opgericht, een spin-off gespecialiseerd in de interactie tussen mens en machine.

Sinds april dit jaar is Lionel Lawson niet alleen onderzoeker maar ook ondernemer. Na 8 jaar research naar signaalverwerking in het lab van de UCL, onder leiding van Professor Benoît Macq, richtte hij Skemmi op, een spin-off gespecialiseerd in de interactie tussen mens en machine.

Het gaat om een relatief grote speeltuin met vele verschillende facetten en waar ook reuzen als Apple en Microsoft terug te vinden zijn, naast nichebedrijven als GestureTek of het Belgische SoftKinetic.

Multisensorische ervaring

Skemmi is naar eigen zeggen eerder een aanvulling op deze spelers, en niet meteen een concurrent. “Onze core business bestaat erin om de communicatie naar het publiek toe tijdens diverse evenementen te verbeteren, door een unieke interactieve ervaringen te creëren met behulp van gebaren, geluid of zelfs op basis van kleuren. Wij houden ons dus niet bezig met games en met 3D-toepassingen voor individueel gebruik, maar willen de communicatie van berichten naar het publiek toe verbeteren door de ervaring te individualiseren en vrijwel alle zintuigen erbij te betrekken”, aldus de uit Benin afkomstige Belg.

Skemmi positioneert zich dus niet als een productontwikkelingsbedrijf maar eerder als een interactief communicatiebureau dat telkens een project op maat van de klant uitvoert. Rechtstreeks of via reclamebureaus of evenementen. De volgende twee voorbeelden vormen zonder twijfel de beste illustratie van de activiteiten van Skemmi.

In het kader van een reclamecampagne in bioscopen voor de lancering van de nieuwe Seat Leon, kon Skemmi een eenvoudige reclamespot omzetten in een unieke interactieve ervaring. Het experiment vond plaats in een zaal van Kinepolis Brussel. Elke toeschouwer kon door te bewegen met zijn armen en lichaam, zonder speciale apparatuur, interageren met een racegame op het grote scherm in 3D.

Skemmi gebruikt voor alle uitrusting twee supergesofisticeerde camera’s. De naam van de leverancier blijft een goed bewaard geheim (vanwege het concurrentievoordeel). De toegevoegde waarde van Skemmi schuilt in de softwareverwerking van de beelden, zodat de toeschouwer een interactieve ervaring kan beleven. Een video is te zien op www.skemmi.com.

Een ander voorbeeld draait rond de lancering van een nieuw product door het farmabedrijf Abbott. De productvoordelen werden op een originele manier belicht dankzij een heuse ver-gaming van de voorstelling aan het publiek (denk aan gamification).

Met een glimlach verzekert Lionel Lawson ons dat Skemmi de komende maanden nog andere originele premières in petto heeft. Maar nog even mondje dicht daarover. “Onze eerste ambitie is om te laten zien wat de mogelijkheden zijn in België, en wel binnen drie voorkeursgebieden: reclame, bedrijfscommunicatie en de culturele wereld.”

De start-up, die deel gaat uitmaken van de gloednieuwe cluster Screen Brussels in het Brusselse Gewest (die in het teken staat van audiovisuele technologie, naar het voorbeeld van Twist voor Wallonië) is volop bezig kapitaal aan te trekken. Het doel van Lionel Lawson is om op 3 jaar tijd de huidige 3 medewerkers (2 ontwikkelaars en hijzelf) uit te breiden naar 10 werknemers.

Paspoort

Naam: Skemmi (Sketching Man-Machine Interactions), skemmi.com
Maatschappelijke zetel: Brussel
Oprichtingsdatum: april 2013
Personeel: 3 medewerkers
Kapitaal: eigen fondsen, bvba met minimumkapitaal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content