Sprintpack combineert logistieke oplossingen op één it-platform
E-commerce vanuit België? Niet evident, maar er is toch minstens één start-up die er rotsvast in gelooft. Met Sprintpack biedt ex-bpost directielid Peter Somers een logistieke oplossing die alle aanbieders onder één ‘knop’ samenbrengt.
“Natuurlijk heeft België nadelen als het gaat om e-commerce”, zegt Somers. “Omdat bij ons onder andere nachtwerk verboden is wijken bedrijven al eens uit naar Nederland en naar Duitsland, maar dat is niet evident voor een Belgisch speler. We zien dus wel degelijk een markt voor e-commerce logistiek die bij ons gevestigd is, zeker als je er van uitgaat dat de huidige regering van plan is om nachtwerk in de toekomst toe te laten. Hopelijk wordt daar snel werk van gemaakt.”
Sprintpack is niet zo maar een logistiek bedrijf. “We bieden tal van oplossingen voor de ‘last-mile’ (thuisbezorging, pick-ups, …). En ook voor pick&pack, opslag, orderpicking en verpakken van bestellingen kun je bij ons terecht. Daarnaast willen we een one-stop-shop zijn waar je niet alleen je webshop kunt laten ontwerpen, maar die meteen ook het betalingssysteem integreert, net als de hele logistiek rond je product.”
Wat Sprintpack uniek maakt, is dat het niet met één bezorgingsfirma in zee gaat, maar klanten toegang geeft tot enkele van de beste aanbieders ter wereld. “Als makelaar sluiten we volumecontracten af met distributie- en postbedrijven, en stellen we die deals vervolgens ter beschikking van onze klanten. Op die manier kunnen we garanderen dat we in elk land ter wereld kunnen leveren. Is er één aanbieder die in pakweg Maleisië niet actief is, dan bieden we een alternatief.”
Het klapstuk? Met een huzarenstukje informatica slaagt Sprintpack er in al die verschillende aanbieders in één systeem te verenigen. “Als een pakje naar Nederland moet, dan zal de barcode die wij meegeven meteen ook leesbaar zijn door het netwerk van de bezorgingsfirma daar. Dat lijkt eenvoudig, maar wie iets van informatica kent, weet dat dat een uiterst complexe it-oplossing vergt.”
Om zijn start-up van de grond te krijgen, sloeg Somers de handen in elkaar met SD Group Logistics, die als minderheidsaandeelhouder van SprintPack zijn logistieke faciliteiten in België ter beschikking stelt. De man heeft ook de intentie om op zijn beurt minderheidsaandeelhouder te worden van de SD Group Logistics om de samenwerking volledig te maken.
“Hierdoor moeten we geen externe investeerders aantrekken. Ook in China zijn we overigens meteen van start gegaan, daar in partnerschap met de Chinese CEO Maggie Li en het logistieke bedrijf P2P Mailing Ltd uit de UK.
Het is met die laatste speler dat we op het vlak van informatica samenwerken om alle aanbieders in één oplossing te kunnen integreren. Bijkomende investeringen zijn niet nodig, we zijn voorzien, ook met het oog op de uitbreiding naar de Verenigde Staten die er volgend jaar moet aankomen.”
De marketing voor Sprintpack draait ondertussen op volle toeren, en het bedrijf stapt ook actief op potentiële klanten af. Somers is er dan ook van overtuigd dat zijn start-up het zal waarmaken. “Want onze unieke service komt beter dan eender welke andere tegemoet aan de snel wijzigende noden van de e-commerce klanten en consumenten.”
Sprintpack
Maatschappelijke zetel: Brussel
Aantal medewerkers: 2 vennoten
Kapitaal: niet op zoek naar bijkomende investeerders
Website: www.sprintpack.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier