Starter van de week: Rankshift analyseert hoe je scoort in AI-zoekmachines

Het team van Rankshift. Van links naar rechts: Mathias Noyez, Denis Debacker en Pieter Verschueren. © Rankshift
Matthieu Van Steenkiste

Met de komst van AI is de wereld van het zoeken veranderd, en die van SEO schuift mee op. De West-Vlaamse start-up Rankshift ontwikkelde een tool die analyseert hoe een bedrijf scoort bij ChatGPT, Gemini, Mistral en andere AI-tools.

‘De kwestie werd door klanten opgeworpen’, vertelt founder Pieter Verschueren als we vragen waar het idee vandaan kwam. Samen met Mathias Noyez baat hij al jaren Depends SEO Agency uit, en kent hij dus wel iets van meetbare zoekresultaten. En van bedrijven die het daarin beter willen doen. ‘Gaandeweg kregen we steeds vaker de vraag of we ook eens konden kijken hoe ze het deden bij ChatGPT (van OpenAI, nvdr) of Googles Gemini. En dus deden we wel eens een steekproef bij bepaalde prompts, maar daar bleef het bij. Uiteindelijk besloten we iets te ontwikkelen om op een meer gestructureerde manier analyses te kunnen maken.’

Het duo nam Denis Debacker onder de arm als developer en derde founder, en in hun vrije uren werkten ze aan Rankshift. ‘Want een steekproef is eenmalig’, zegt Debacker, ‘terwijl zo’n ranking heel erg kan evolueren, afhankelijk van de bronnen die worden gevonden.’

Large Language-modellen

‘We moesten dus een systeem ontwikkelen dat dat automatisch kon meten; iets dat lijkt op een klassieke SEO-ranktracker die posities monitort op basis van keywords. Wij onderzochten echter vooral de zichtbaarheid. Als je bij honderd prompts zeventig keer vermeld wordt, dan heb je bijvoorbeeld een zichtbaarheid van zeventig procent. Dat kun je nadien actief gaan optimaliseren met bepaalde ingrepen, en de stijging vervolgens opnieuw meten. We geven onze klanten ook meteen advies hoe ze dat moeten doen.’

Technisch klinkt het simpel, maar dat is het niet. ‘We spreken met de verschillende Large Language-modellen, of het nu ChatGPT of Mistral is, en stellen hen vragen zoals een gebruiker dat zou doen. Uit de antwoorden kunnen we dan onze ranking distilleren. De uitdaging zit in het opstellen van de prompts, en om dat automatisch te laten gebeuren. We hanteren daarvoor ook verschillende typen gebruikers, want een student stelt andere vragen dan een gepensioneerde. Ons systeem probeert te voorspellen hoe die verschillende gebruikers denken.’

De gebruikerstypen zijn gebaseerd op de typologieën die de marketingafdeling van de klant zelf vaak al bezit. ‘Met AI proberen we op basis daarvan prompts te verkrijgen die zij zouden kunnen opstellen rond eenzelfde thema’, klinkt het bij Verschueren. ‘Neem nu internetabonnementen. Een gamer zal daar andere vragen over stellen dan een gescheiden vader die het goedkoopste abonnement wenst. Zijn zoekresultaten zullen dus op andere bronnen zijn gebaseerd dan die van de gamer. Met die resultaten kan een klant aan de slag om te zien op welk vlak hij nog een tandje moet bijsteken.’

Flexibel SaaS-model

Rankshift hanteert een flexibel SaaS-model waarbij je betaalt in functie van hoeveel vragen je wil stellen, en hoe vaak je een analyse wil afnemen. ‘In essentie koop je een pakket credits die je inzet naargelang je noden’, legt Verschueren uit. ‘Dat kan hard gaan, als je meerdere keren per dag een onderzoek uitvoert, maar het kan ook gebeuren dat je maar om de paar maanden een thema wil onderzoeken. Er zijn pakketten vanaf 49 euro, maar grote bedrijven zullen eerder rond de drie- of vierhonderd euro per maand betalen. We bieden ook jaarabonnementen met korting aan.’

Vorige week zette de start-up zijn stap naar de markt. ‘We hebben ons platform en alle functionaliteiten ontwikkeld in samenwerking met een eerste reeks klanten’, zegt Debacker. ‘Die klanten vinden was alvast geen probleem’, gaat Verschueren verder. ‘We hadden een wachtlijst van een tweehonderdtal bedrijven, waarvan er al honderddertig een testaccount hadden, en nu actief met ons platform werken.’

Met de eigen SEO-kennis zou het niet moeilijk mogen zijn om organisch te worden gevonden, klinkt het bij de founders, maar ze willen ook verdere kanalen inzetten om nu te groeien. ‘LinkedIn is op dat vlak een belangrijk kanaal’, klinkt het, ‘en in een volgende fase gaan we mogelijk ook adverteren. In elk geval willen we ook werken op bewustwording, bijvoorbeeld via webinars en op evenementen. We willen op dit vlak ook wat een flexibel SaaS-model uitstralen.’

Opschalen

‘België is een goeie start, maar waarom niet voor de wereld gaan?’ Debacker doet het droog klinken, Verschueren legt het uit: ‘We hebben nu al demo’s gepland voor mensen in Dubai en Australië. Want elk bedrijf dat ambitieus is en wil groeien in AI-zoekopdrachten, kan onze tools gebruiken.’

En daarvoor moet Rankshift natuurlijk zelf groeien. Nu wordt nog gebootstrapt, maar het trio kijkt al verder. ‘We hebben een degelijk product, er is interesse uit de markt, dus de volgende stap is opschalen’, aldus Verschueren. ‘Daarvoor zullen we extra handen nodig hebben, zeker voor de marketing of om bijvoorbeeld op evenementen aanwezig te kunnen zijn. We staan dus zeker open voor investeerders, want met 250.000 à 500.000 euro kunnen we al flinke stappen zetten.’

Rankshift

Maatschappelijke zetel: Deerlijk

Aantal vennoten: 3

Financieel: Op zoek naar 250.000 à 500.000 euro.

Website: Rankshift.ai

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content