Starter van de week: TrustUp vindt betrouwbare vaklui

Sébastien Remacle en Stephan Marana. © TrustUp
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

Wie al eens een loodgieter of elektricien zocht, die weet: dat gaat niet vanzelf. Met een platform waarop ook de boekhouding wordt verwerkt, wil de Luikse start-up TrustUp een manier bieden om betrouwbare vaklui tot bij de klant te brengen.

Een loodgieter die voor een kleine klus niet wil langskomen. Schilders die niet opdagen. Een elektricien die een voorschot vraagt, en vervolgens met de noorderzon verdwijnt. In de wereld van de vaklui is het soms een jungle, en een zoektocht naar de ware voelt als naar die naald in de hooiberg speuren. Met een SaaS-platform heeft de Luikse start-up TrustUp een oplossing in huis.

De start-up behelst meer dan zomaar een lead generator voor vakmensen, wil directeur sales en marketing Stephan Marana meteen benadrukken. ‘Die verkopen je verzoek om een offerte soms tot twintig keer door. Dat is niet wat wij doen. Als een gebruiker een klus post die hij uitgevoerd wil zien, neemt onze klantendienst contact met hem of haar op om wat bijkomende vragen te stellen. Zo weten we exact wat voor werk er wacht – bijvoorbeeld wélk type verwarming er geïnstalleerd moet worden – en kunnen we daarvoor de juiste vakman zoeken.’

Grondige screening

En die vakmensen worden grondig gescreend. ‘Zo verifiëren we of ze geen voorgaande faillissementen op hun conto hebben. Wanneer ze via TrustUp aan de slag gaan, blijven we alles ook opvolgen via ons ERP-systeem. Zo zien we bijvoorbeeld of men tijdig opdagen, of de klant tevreden is, … Zo niet, dan neemt onze klantendienst opnieuw contact op.’

Waar het IT-aspect in zit? Allereerst in de mogelijkheid, voor de vaklui, om zonder enige technische kennis een eigen website op poten te zetten. Bovendien zorgt het platform ervoor dat alle boekhouding gecentraliseerd wordt. ‘Je kunt er je offerte opstellen, duidelijk opvolgen welke prijsvoorstellen geaccepteerd worden en elke offerte als uit te voeren project bewaren. Beschik je over personeel, dan kun je via geolokalisatie zelfs volgen of je mensen tijdig beginnen op een werf’, klinkt het.

‘Op termijn willen we de Booking.com van de renovatiesector worden’

Voor de consument kost TrustUp niets, als vakman betaal je een maandelijks abonnement naargelang je van de faciliteiten gebruikmaakt. ‘Wie alleen een landingspagina wenst die doorverwijst naar een eigen webpagina, zal minder betalen dan wie een mini-site met een tiental pagina’s wil’, zegt Marana. ‘Zo hebben we drie formules. Ook erg interessant, in een sector waar het om realisaties gaat, is dat je via de TrustUp-app heel gemakkelijk foto’s van nieuwe projecten kunt posten.’

Frankrijk, en verder

Gelanceerd in 2017 door student Sébastien Remacle, toen zijn ouders moeite hadden om een nieuwe keuken te laten installeren, is TrustUp ondertussen voor 3.800 klanten een vertrouwd gegeven. Nu Wallonië grotendeels voor de bijl is gegaan, wil de start-up ook Vlaanderen veroveren. ‘Daarvoor zetten we in op Facebook-advertenties,’ zegt Marana, ‘maar er is ook een team regionale vertegenwoordigers op pad om vakmensen te overtuigen met ons in zee te gaan.’

Ondertussen zijn ook de eerste stappen op Franse bodem gezet, en kijken de ondernemers al verder naar andere landen. ‘Op termijn willen we de Booking.com van de renovatiesector worden’, zegt Marana. Met dat doel voor ogen wil het bedrijf binnen afzienbare tijd een Series A-financieringsronde opzetten. Eerder werd al ruim twee miljoen euro opgehaald bij enkele business angels en investeringsfondsen Noshaq en Invest Sud, en zo wil TrustUp in het komende anderhalf jaar een omzet van meer dan tien miljoen euro realiseren.

TrustUp

Maatschappelijke zetel: Luik

Aantal vennoten: drie

Financieel: Series A-ronde in voorbereiding

Website: TrustUp.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content