Startup van de week: Tastefever digitaliseert de wijnsector van plant tot klant

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De wijnsector staat bekend om zijn tradities en ambacht, maar digitalisering dringt ook in deze sector door. De Belgische startup Tastefever ambieert een voortrekkersrol.

Tastefever schuift meer bepaald ‘Craft Your Taste’ naar voor: een eigen ontwikkeld platform dat het volledige wijnproductieproces digitaliseert, van de wijngaard tot de wijnkelder. Of completer nog: van plant tot klant. Vanop een afstand bekeken lijkt dat misschien vreemd: heeft wijnbouw écht nood aan aparte, sectorgebonden software?

‘Ja’, antwoordt Tastefever-oprichter Camille Maeselle volmondig: ‘Wijnmakers hebben écht hulp nodig voor hun administratie, de rapportering en optimalisatie van hun bedrijfsvoering.’ Het idee voor haar startup kreeg ze trouwens tijdens haar werk in de horeca en wijnsector. ‘Wijnmakers hebben te maken met veel administratieve rompslomp en dubbele – regionale en federale – rapporteringen’, zegt ze in een gesprek met Data News. ‘Van daaruit zijn we begonnen en bouwen we verder aan ons platform’, klinkt het enthousiast.

Ik wil wijnproducten helpen om efficiënter te werken zodat ze meer tijd kunnen besteden aan het maken van lekkere wijn.

Maar nogmaals: waarom volstaat bestaande software niet? ‘Kijk, wijnbouwers hebben heel wat rapportageplichten. Wanneer het over de wijnstokken gaat, hebben we het over de agrarische sector. Wanneer het over de eigenlijke wijn gaat, dan is er de voedselwetgeving van het FAVV. Maar ook douane en FOD Economie hebben rapporten nodig, want alcohol is accijnsplichtig en de regels hierrond zijn zeer belastend voor wijnproducenten’, weet Maeselle. ‘Met onze software willen we er voor zorgen dat een wijnbouwer met bij wijze van spreken één druk op de knop een overheidsdocument kan exporteren naar Word of Excel, en meteen in de juiste stijl en opmaal zoals vereist door de verschillende instanties.

Van druif tot digitale data

Maar Craft Your Taste gaat verder dan de administratieve rompslomp en wil het volledige productieproces digitaliseren, van de wijngaard tot de wijnkelder. Wijnmakers kunnen er bijvoorbeeld hun bodembewerking mee registreren, hun oogst aangeven – verplicht voor de taxatie –, hun voorraad beheren en de traceerbaarheid van hun producten garanderen. ‘Als een wijnmaker een bepaalde cuvée heeft gemaakt met een product dat wordt teruggeroepen door de producent, dan kunnen ze via ons systeem perfect nagaan welke lotnummers daarmee in contact zijn gekomen’, geeft Maeselle een voorbeeld. Die traceerbaarheid is trouwens cruciaal in het kader van de ‘from farm to fork’ wetgeving.  

Van droom naar realiteit

Maeselle richtte Tastefever al in november 2019 op, aanvankelijk als een distributiebedrijf voor kleine Europese wijnhuizen. De lockdown in 2020 dwong haar echter om haar businessmodel te herdenken. ‘De digitalisering is voor mij de grote plus die uit de crisis gekomen en gebleven is’, zegt ze: ‘Ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken en onderzoeksprojecten opgezet rond de digitalisering van de wijnsector.’ Gaandeweg evolueerde Tastefever naar een technologiebedrijf dat zich focust op het ontwikkelen van software voor wijnmakers.  

Maar technologisch is onlangs toch nog de grote reset-knop ingeduwd. ‘We hebben het platform helemaal opnieuw opgebouwd. Onze eerste proof of concept bewees vooral dat het product niet kon tegemoet komen aan de eisen van de markt. Ondertussen draait het platform in Amazon Web Services (AWS) en gebruiken we Odoo als een lite CRM-systeem. Nu zijn we wel klaar om extra functionaliteit en gebruiksgemak toe te kunnen voegen’, zegt Camille Maeselle die meteen ook aangeeft dat de oplossing nog lang niet klaar is. ‘Onze klanten weten dat. We bouwen samen met hen. Wie bij ons instapt, weet dat we luisteren naar hen en op basis daarvan stelselmatig de software verder uitbouwen’.

Mobiele app op komst

‘We hebben veel input gevraagd aan wijnmakers om een intuïtief platform te ontwikkelen’, aldus Maeselle. ‘We willen dat ze er vlot mee aan de slag kunnen, ook op het terrein. De focus ligt zeker nog op de desktopversie, maar er is nu wel een mobiele applicatie in ontwikkeling voor datacollectie in de wijngaard, bijvoorbeeld om data te kunnen invoeren op een tractor.’ Maar ook meer integraties met extra databronnen – zoals weerstations – staan zeker op de agenda. ‘De gebruikerservaring blijft voor ons hét cruciale punt. Dat is waarmee we het verschil maken met concurrenten die vooral in buitenlandse markten zitten’, stelt Maeselle.

De startup wil zelf ook buiten de Belgische grenzen breken. Tegen 2026 wil Tastefever ook wijnmakers in Oostenrijk, Duitsland en het noorden van Frankrijk bedienen. En op termijn wil het niets minder dan de Europese marktleider worden in digitale oplossingen voor de wijnsector. ‘We zijn er nog niet, maar we hebben al mooie stappen gezet’, zegt Maeselle. ‘We hebben een goed team, een sterk product en de steun van investeerders en klanten. We zijn klaar om de wijnsector te digitaliseren.’

Tastefever

Product: Craft Your Taste
Hoofdkantoor: Gent
Aantal partners: 3
Investeringen: Eigen kapitaal en business angels, niet concreet op zoek
Website: tastefever.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content