Steve Jobs School gebruikt geschiedenis-app van Belgische Hstry
De Steve Jobs School uit het Nederlandse Almere test de geschiedenis-app van de Brusselse start-up Hstry. Is de pilot succesvol, dan neemt de school de app op in haar leerprogramma.
De Steve Jobs School uit het Nederlandse Almere test de geschiedenis-app van de Brusselse start-up Hstry. Is de pilot succesvol, dan neemt de school de app op in haar leerprogramma.
Hstry wil het klassieke schoolboek vervangen door een digitale oplossing, en heeft daartoe een app gecreëerd waarop alle geschiedenislessen uit de lagere school in de vorm van een interactieve timeline worden voorgesteld. Aan die tijdlijnen worden filmpjes toegevoegd, net als spelletjes en quizjes, en met behulp van een ‘smart learning matrix’ kunnen de leraars de vooruitgang volgen van hun leerlingen.
“Onze digitale tijdlijnen worden samengesteld door een redactieteam van historici en leraars”, vertelt ceo en medeoprichter Thomas Ketchell. “Nu we een subsidie van 60.000 euro hebben gekregen via het Boost Up programma van Creative Wallonia, kunnen we heel wat aandacht besteden aan de content.”
De interactieve lessen van Hstry zijn intussen beschikbaar in drie talen (NL, FR en EN), en met de Longfield Academy in Kent heeft de starter intussen een eerste echte klant binnen… uit Groot-Brittannië. “De Longfield Academy is de eerste school die onze app echt koopt”, knikt Ketchell. “Dat kan voor een bedrag dat schommelt tussen de 15 en de 25 euro per kind per jaar.”
Ook vanuit Nederland groeit de interesse voor de HTML-app van Hstry. Zo is de Steve Jobs School uit Almere begin deze week begonnen met een pilot van 6 weken. Daarbij wordt er nauw samengewerkt tussen de leraars van de school en het team van Hstry. “Als die pilot positief geëvalueerd wordt, dan is het de bedoeling dat ook de Steve Jobs school onze app in haar leerprogramma opneemt”, klinkt het.
Onderwijs voor een Nieuwe Tijd
In Almere worden 70 kinderen tussen 6 en 9 jaar oud voorzien van de Hstry-app op hun iPad-mini. De content covert de renaissance periode in Nederland tot het jaar 1600. ‘Steve Jobs Scholen’ zijn basisscholen die hun leerlingen en leerkrachten uitrusten met iPads, en die werken volgens het principe van het ‘Onderwijs voor een Nieuwe Tijd’ (O4NT).
Hierbij kunnen leerlingen op hun eigen tempo en onder begeleiding van leerkrachten – die eerder fungeren als ‘coaches’ dan als lesgevers – vaardigheden aanleren aan de hand van educatieve apps, en kunnen ouders de vorderingen en prestaties van hun kinderen nauwgezet volgen in de vorm van digitale portfolio’s.
“Voor alle duidelijkheid: onze app is een zuivere web-app die ook op Android-toestellen kan gebruikt worden”, aldus nog de ceo. “Niet alle scholen hebben immers de middelen om dure iPads aan te kopen. Maar voor de zichtbaarheid van onze app zou een deal met het Steve Jobs netwerk in Nederland natuurlijk een goede zaak zijn (er zijn intussen al een 12-tal SJ-scholen boven de Moerdijk, nvdr.)”
“Hoe dan ook groeit de interesse, en krijgen we ook vanuit België heel wat aanvragen binnen voor tests.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier