TagTagCity haalt 1,5 miljoen euro op
TagTagCity haalt 1,5 miljoen euro op bij enkele Nederlandse en Franse investeerders. De Brusselse starter past ook zijn strategie aan, en focust voortaan meer op goedkope mobiele sites voor winkeliers.
TagTagCity haalt 1,5 miljoen euro op bij enkele Nederlandse en Franse investeerders. De Brusselse starter past ook zijn strategie aan, en focust voortaan meer op goedkope mobiele sites voor winkeliers. TagTagCity is ontstaan als een toepassing die lokale multimediacontent toegankelijk maakt voor smartphones. “Winkeleigenaars en culturele instellingen kunnen op ons platform een goedkope mobiele website creëren”, legt medeoprichter Geoffroy Simon uit. “De sites worden toegankelijk gemaakt met behulp van stickers waarop een QR-code en een verkorte URL vermeld staan, en waarin een NFC-chip verwerkt zit.”
Smartphonegebruikers hoeven enkel de URL in te tikken in hun browser, de QR-code te scannen, met hun toestel langs de NFC-chip te vegen of de naam van de instelling of winkel in de zoekmotor binnen de app in te te geven om op de mobiele site van de winkelier of van de culturele instelling terecht te komen.
“Geïnteresseerden zijn volledig vrij om te kiezen welke content ze in ons backend systeem plaatsen”, aldus Simon. “Dat kunnen tekst- en videofragmenten zijn, maar ook links naar Facebook, Wikipedia en Foursquare, of naar de eigen website. Waar heel wat handelaars vroeger duizenden euro’s staken in een site die vaak niet bezocht werd, kunnen ze nu op enkele minuten tijd een mobiele beleving creëren voor 5 euro per maand.”
TagTagCity is ook een geolocatie-toepassing. Wie naar TagTagCity.com surft of de app opent, komt meteen te weten welke handelaars of welke instellingen in de buurt een mobiele TTC-website aanbieden. En de ‘social map’ van het bedrijfje geeft onder meer Facebook-likes en Foursquare-check-ins weer op Google maps, zodat gebruikers de likes en de check-ins van hun vrienden kunnen volgen. Bedoeling is om van de social map een soort van ‘lokale gids’ te maken.
Franse en Nederlandse investeerders Begin deze week raakte bekend dat TagTagCity nog eens 1,5 miljoen euro ophaalt, na een fundraising van 215.000 euro in december (investeringen van iMinds en enkele Belgische business angels). Het bericht werd gisterenavond gebracht door Le Soir, en werd ons vanmorgen bevestigd door Geoffroy Simon van TagTagCity.
Onder meer het Nederlandse Javest Investment Fund (de specialist in affiliate marketing van de jongens achter Eurobooking.com), enkele bekende Franse business angels (die liever anoniem blijven) én de oprichters zelf (Olivier Poulaert en Geoffroy Simon) tekenen voor deze laatste ronde.
“We hebben hoge ogen gegooid op het recente Startupbootcamp in Amsterdam dat draaide rond NFC en contactloze betalingen”, knikt Simon, “en zo is de bal aan het rollen gegaan.”
“We hebben in Amsterdam ook geleerd dat het tijd was om onze strategie lichtjes aan te passen”, klinkt het nog. “Voortaan focussen we wat minder op de tags zelf, en wat meer op de mobiele websites die we voor 5 euro per maand kunnen aanbieden aan duizenden winkeliers. Normaal gezien kost zo’n mobiele site minstens 40 euro per maand.”
Verder gaan dan Foursquare en Yelp
Simon wil dan ook af van het etiket dat wel eens op TagTagCity wordt geplakt, namelijk de Belgische versie van Foursquare of Yelp. “Je moet ons eerder zien als een data-aggregator waarop je informatie van Facebook, Foursquare en andere bronnen kan terugvinden.”
“Nogmaals, ons bedrijfje focust voortaan op drie dingen: smart cities met onze tags voor culturele en opvoedkundige instellingen, goedkope mobiele websites voor winkeliers, en een geolocatie-app met zoekmotor om te kunnen ontdekken wat er rondom je gebeurt.”
“Het geld dat we nu hebben opgehaald, zal in de eerste plaats gebruikt worden om onze zoekmotor te optimaliseren”, besluit de medeoprichter, “en om verder te internationaliseren. Daarbij wordt er gedacht aan Groot-Brittannië (Londen), Frankrijk (Parijs) en Nederland.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier