Technologiebedrijven steken Molengeek een hart onder de riem
Tijdens het laatste weekend van januari wordt de tweede editie van Molengeek georganiseerd, een evenement à la Startup Weekend voor de jongeren in Molenbeek. Opvallend: het evenement krijgt nu ook de steun van technologiebedrijven als Microsoft, Google en Dell.
Molenbeek is de voorbije weken zo vaak in het nieuws geweest, dat de naam van de Brusselse gemeente intussen zowel bij Japanners, Amerikanen als Brazilianen bekend in de oren klinkt. Of dat heeft meegespeeld in de beslissing van heel wat technologiebedrijven om het ‘Molengeek’-initiatief een hart onder de riem steken, is niet helemaal duidelijk, maar feit is dat zowel Google, Dell, Innoviris als de incubatoren van KBC en Microsoft middelen vrijmaken voor de tweede editie.
Ter herinnering: Molengeek wil het start-up gebeuren naar een buurt brengen waar het ondernemerschap nog in de kinderschoenen staat, met een concept naar het model van een Startup Weekend (van vrijdag- tot zondagavond een team rond je verzamelen en een tech start-up creëren from scratch).
“Uiteindelijk is het de bedoeling om de Molenbeekse jongeren vertrouwd te maken met de lean-methodologie uit het start-up wereldje, met concepten als het business model canvas, met saas, met freemium, enz”, legt Geoffroy Verney-Carron uit, die samen met drie andere lokale ondernemers (Marina Aubert, Ibrahim Ouassari en Morad Chahboun van het Molenbeekse Talented Youth Network) het concept naar de Brusselse gemeente heeft gebracht.
“Voorts is het ook de bedoeling dat de deelnemers hun idee gaan toetsen bij mensen en bedrijven uit de buurt: is het plan levensvatbaar? Is het schaalbaar? Wat kan ik doen om het nog te verbeteren, etc.”
Ongelijkheid
Molengeek is in zekere zin het antwoord van de bovengenoemde ondernemers op de ongelijkheid waarmee sommige jongeren uit Molenbeek geconfronteerd worden wanneer ze gaan solliciteren. “We willen de jongens en meisjes uit de gemeente terug vertrouwen geven, en de boodschap uitdragen dat entrepreneurschip ook interessant kan zijn voor mensen die hun studies niet hebben afgemaakt, of die niet uit een ondernemersfamilie komen.”
In elk geval zien heel wat organisaties het nut in van het initiatief, want het lijstje partners dat heeft ingetekend voor deze tweede editie is opvallend groot. Zo zal KBC bijvoorbeeld de pitchsessies voor de jury organiseren bij Startit@KBC in het centrum van Brussel, en tekent de incubator ook in voor de prijs ‘voor het meest schaalbare project’.
Het Microsoft Innovation Center (MIC) deelt een beloning uit voor het meest ‘technologische project, en Dell leent 15 laptops voor gebruik tijdens het weekend.
Innoviris staat in voor de innovatieprijs, Google biedt onder meer een opleiding aan de deelnemers, en ook Impulse.Brussels en Izeo doen hun duit in het zakje.
Vertrouwen
“Het is niet onbelangrijk dat onze kandidaten zich gesteund weten door dergelijke grote namen uit de sector”, oppert Marina Aubert, “dat geeft hen immers meer vertrouwen.”
De starters krijgen – net zoals de vorige keer – een tijdelijk onderkomen in het Centre d’Entreprises de Molenbeek, en ook de gemeente stopt de organisatie 2000 euro toe. Inschrijven kan nog steeds, en wel achter deze link.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier