The Smart Company: behaviour-driven IT

Wipus werd opgericht in 2008, maar het is ‘The Smart Company’ dat misschien een belletje zal doen rinkelen. Deze benaming past alleszins beter bij de koerswijziging die de vennootschap kort na haar oprichting heeft doorgevoerd. De eerste activiteiten van Wipus beperkten zich tot klassieke it-projecten, maar de start-up ontdekte al snel een meerwaarde in het ‘personaliseren van it-implementaties’.

Wipus werd opgericht in 2008, maar het is ‘The Smart Company’ dat misschien een belletje zal doen rinkelen. Deze benaming past alleszins beter bij de koerswijziging die de vennootschap kort na haar oprichting heeft doorgevoerd. De eerste activiteiten van Wipus beperkten zich tot klassieke it-projecten, maar de start-up ontdekte al snel een meerwaarde in het ‘personaliseren van it-implementaties’.

“We merkten dat we vaak dezelfde vragen kregen voorgeschoteld, en dat het vooral belangrijk is om de behoeften van de klanten te begrijpen”, aldus directeur en verantwoordelijke voor marktontwikkeling Loïc Bar van TSC. “Dat laatste kan je doen door na te gaan hoe die klanten hun dagelijkse activiteiten uitvoeren.” Sindsdien staat de analyse van de gedragingen en gewoonten centraal in de aanpak van de start-up.

KMO’s en zelfstandigen zijn vaak overtuigd van het belang van it, maar ze weten niet hoe ze hun projecten moeten aanpakken. “Door een analyse van de gewoontes op het terrein, zien we hoe een lastenboek wordt opgesteld en hoe de medewerkers echt te werk gaan. Daarom kunnen we bestaande of zelf ontwikkelde oplossingen voorstellen die zijn aangepast aan de manier van werken van de klant, en die bepaalde operationele parameters optimaliseren”, klinkt het, dit ongeacht of het gaat om financieel beheer, productiviteit of energieverbruik.

Uit deze benadering zijn twee nieuwe pistes ontstaan voor The Smart Company. Enerzijds de ontwikkeling van een oplossing voor online facturering, die bewust niet te veel functies bevat (facturen maken, verzenden en ontvangen, opvolging van betalingen, contactbeheer, …), bedoeld voor KMO’s en zelfstandigen.

De andere oplossing, EnergyImpact, is bedoeld voor de analyse-op-afstand van energieverbruik, met als voornaamste ‘doelgroep’ de installaties voor de productie van zonne-energie. De oplossing is zowel bedoeld voor particulieren als voor installateurs. Zo kunnen installateurs proactief technische problemen opsporen, maar ook problemen in verband met de kwaliteit van het elektrische netwerk.

“Net als voor de facturatieoplossing hebben we onze applicatie zo ontworpen dat ze beantwoordt aan de basisbehoeften van installateurs, namelijk onmiddellijk zicht krijgen op het verbruik, de nodige onderhoudswerkzaamheden, … De boordtabel zorgt voor concrete parameters. De weergave van puur technische details komt slechts op de tweede plaats.”

Op langere termijn kan de oplossing worden ingezet voor de controle en de optimalisatie van het verbruik (elektriciteit, ketel…) via de toepassing van algoritmen die het gedrag van de gebruikers analyseren.

Paspoort Benaming: The Smart Company, www.thesmartcompany.be

Maatschappelijke zetel: Visé (verhuizing gepland naar Ans) Opgericht in: 2008 Personeel: 6 medewerkers Financiering: eigen fondsen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content