Track je PDF-berichten met Docflare
De Antwerpse start-up Salesflare lanceert met ‘Docflare’ een softwaretoepassing die gratis bijhoudt wat er met rondgestuurde PDF-files gebeurt. Later op het jaar komt het bedrijfje met een uitgebreidere ‘crm voor salesprofessionals’.
De Antwerpse start-up Salesflare lanceert met ‘Docflare’ een softwaretoepassing die gratis bijhoudt wat er met rondgestuurde PDF-files gebeurt. Later op het jaar komt het bedrijfje met een uitgebreidere ‘crm voor salesprofessionals’.
Docflare is een ‘document tracking tool’ waarmee gebruikers kunnen volgen wat er met rondgestuurde PDF-berichten gebeurt. De toepassing laat weten wie de documenten leest, wanneer ze dat doen, en hoe lang er naar pagina’s wordt gekeken.
“Sommige pagina’s in een document eisen meer dan 80 procent van de aandacht op”, verduidelijkt mede-initiatiefnemer Jeroen Corthout. “Voor salesprofessionals is dat waardevolle informatie. Zij kunnen onze tool gebruiken om te achterhalen waar de klant juist in geïnteresseerd is.”
Hoe het in zijn werk gaat? Geïnteresseerden laden hun bestand (voorlopig enkel PDF-files, maar later allicht ook andere formaten) op naar de website van Docflare, maken persoonlijke links aan per contactpersoon, en delen het document vervolgens. Vanaf dan kan de gebruiker ‘tracken’ wie welke pagina’s leest, hoe vaak dat gebeurt, wat de populairste pagina’s zijn, en hoe lang er naar een item gekeken wordt.
Rondgestuurde documentjes kunnen niet gedownload worden via Docflare. “Tracking van gedownloade documenten organiseren is momenteel nog iets te ingewikkeld”, lacht Corthout. “Al zullen we onze klanten straks wel de mogelijkheid bieden om het downloaden van de documenten mogelijk te maken, al kan er dan niet meer getracked worden.”
Mobiele crm
Docflare kost voorlopig niets, al wordt er wel gedacht aan geavanceerde features en extra toeters en bellen voor betalende premium- en enterprise versies. De toepassing moet ook als opstapje dienen naar de eveneens betalende ‘multichannel’ crm-applicatie die Salesflare straks in de markt gaat zetten.
Die toepassing identificeert leads uit de marketingkanalen van een bedrijf, zoals de e-mail nieuwsbrief, de website of de pagina op sociale media. “Wanneer iemand een mailcampagne heeft aangeklikt, of een boodschap op Facebook, wordt ie meteen geïdentificeerd en getracked”, klinkt het, “zo kunnen verkopers ‘intelligentere’ gesprekken aanknopen met potentiële klanten, en weten ze beter waarin die mensen geïnteresseerd zijn.”
Of Salesflare op die manier geen privacy-issues te wachten staan? “Goh, we doen eigenlijk niets anders dan wat sites als Facebook en Google al heel lang doen”, legt cto Lieven Janssen uit. “”Die bedrijven volgen je overal op het net, terwijl wij dit voor Salesflare enkel binnen de context doen van een bedrijf. We zullen wel disclaimers moeten tonen, dat klopt, maar momenteel komen we tegemoet aan de regelgeving.”
“In een wereld vol complexe crm-systemen, willen we met Salesflare meerwaarde bieden voor de verkopers zelf”, vult Corthout aan. “We hebben immers gemerkt dat salesprofessionals hun crm-systemen vaak niet gebruiken tijdens verkoopprocessen. Ze zien het eerder als een extra taak die er nog eens bijkomt. Met onze mobiele crm-app willen we daar iets aan doen, en hen echt helpen met de verkoop.”
De Salesflare-toepassing wordt later op het jaar gelanceerd, en wordt nu getest in beta. De start-up mikt met dat product vooral op iets grotere KMO’s, die minstens in staat zijn om enkele licenties af te nemen. Salesflare werd opgericht in april, en werkt vanuit KBC Startit accelerator in Antwerpen.
Janssen en Corthout gingen van start met Salesflare omdat ze gefrustreerd raakten door de salestools die ze gebruikten voor hun bestaande BI-start-up xplore+.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier