Waarom ik een fictieve job moest aannemen op ListMinut
Alvorens je op ListMinut je eerste job krijgt als tuinman, klusser, schilder, enz., moet je een aantal stappen volgen, zonder garantie op een job. Maar mits wat doorzettingsvermogen en creativiteit lukt het wel.
Al vóór ik aan mijn UberizeME-ervaring begon had ik een account aangemaakt op ListMinut, de Belgische start-up die in 2013 werd opgericht en waarmee je jobs kan vinden bij particulieren voor klussen, tuinieren, enz.
Typisch voor start-ups, is dat het heel eenvoudig in zijn werk gaat: je hebt geen btw-nummer nodig, er zijn geen speciale formaliteiten, enz. Maar wie een ‘betrouwbaarheidsscore’ wil, moet toch specifieke informatie in het systeem invoeren: telefoonnummer, foto, identiteitskaart, enz… Bij het valideren van deze info brengt ListMinut de score geleidelijk hoger om gebruikers gerust te stellen.
Daarna kan men het platform verder ontdekken en de domeinen kiezen waarin men een job wenst te vinden. Ik selecteerde er 5: Tuinman, Levering, Klusjesman, Informaticahulp en -opleiding, Opstellen en vertalen.
Het concept is zoals gezegd eenvoudig. Sommige mensen gaan op het platform op zoek naar iemand om hen te helpen met een taak (het gazon maaien, bladeren harken, tegels leggen, een tekst vertalen, een hond uitlaten, etc.). Kandidaat-dienstverleners kunnen dan ‘solliciteren’, of hun diensten aanbieden door hun deskundigheid aan te prijzen. Eigenlijk moet je dit zien als een soort van mini-sollicitatiebrief. Ik waag mijn kans. Eenmaal, nog een keer, … verschillende keren.
Hier begint al de eerste fase van de ‘strijd’ om een job. Het blijkt namelijk niet eenvoudig een job vast te krijgen. Mijn eerste vier sollicitaties worden genegeerd: men geeft de voorkeur aan andere aanbieders, met name ‘professionals’ die op hun profielpagina uitpakken met een ‘professioneel’ logo. Om nog te zwijgen van al diegenen die niet eens op mijn kandidatuur reageren. Ik heb er mijn buik van vol …
Wat is het probleem? Het ligt waarschijnlijk aan mijn betrouwbaarheidsscore, die niet boven de 750 op 1.000 komt, dat wil zeggen de score die men krijgt na het valideren van het profiel … zonder ook maar een eerste job te hebben gedaan.
Fictieve advertentie
Ik zit vast, want hoe gaat iemand me vertrouwen, wanneer andere aanbieders, met positieve beoordelingen, hun diensten aanbieden voor dezelfde prijs? Plots zie ik de oplossing … Een collega die al op ListMinut ingeschreven is, plaatst een fictieve advertentie op de website. Ik solliciteer, ze neemt me aan. Uiteraard doe ik de job niet, maar ze geeft me een goeie evaluatie en positieve commentaar. Dat kost me een commissie aan ListMinut (3 euro), maar dit is de – kleine – prijs die je moet betalen voor een evaluatie die de leden van ListMinut zal geruststellen.
Intussen hebben de verantwoordelijken van ListMinut me ingelicht dat de dingen al wat veranderd zijn. Nu organiseert de start-up ‘onboarding’-sessies, dat wil zeggen bijeenkomsten voor toekomstige aanbieders om uiteen te zetten hoe het platform werkt. Aan het eind van de bijeenkomst krijgen ze van ListMinut een commentaar en een beoordeling zodat ze geen blanco profiel meer hebben en ze makkelijker een eerste job bemachtigen …
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier