Wat is de Belgische start-up Showpad waard?
Na de bekendmaking dat Showpad nog eens 8,5 miljoen dollar ophaalde, zijn alle ogen van de Belgische microkosmos gericht op de Gentse KMO en haar stichter, Pieter-Jan Bouten. Maar hoeveel is de veelbelovende start-up vandaag waard? Wij maakten de berekening.
Vorige week maakte Showpad bekend dat het nog eens maar liefst 8,5 miljoen dollar opgehaald had. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in tabletapps voor de verkoopsector, slaagde erin twee investeerders te overtuigen: Dawn Capital en Hummingbird Venture. De onderneming in volle groei bezit een kantoor in Gent (35 personen) en één in San Francisco (15 personen).
De investeerders waren blijkbaar overtuigd door Showpad, dat volgens Pieter-Jan Bouten, ‘zeer hoge marges van meer dan 90% biedt’. Typisch aan een product als Showpad is dat het investeringen nodig heeft bij de oprichting, maar dat het nadien overal in de wereld gelanceerd kan worden. En het potentieel lijkt alvast groot, onder meer in de Verenigde Staten, ‘waar de penetratiegraad van tablets het hoogst is en waar de commerciële technieken het verst staan’, verklaart Jean-Michel Noé, Senior M&A Manager bij Deloitte en tevens een goed geïnformeerde waarnemer.
Vandaag realiseert het bedrijf een omzetcijfer van 4,5 miljoen dollar, waarvan 30% alleen al op de Amerikaanse markt. De rest gebeurt voornamelijk in België (30%) en de rest van Europa (30%). Met die inbreng van nieuwe fondsen overweegt de start-up verkooppersoneel aan te werven om zijn producten bij bedrijven, onder meer in Amerika, te promoten. Zo hoopt Showpad tegen 2015 een zakencijfer van 10 miljoen dollar te bereiken, want ook al zijn de marges comfortabel, toch blijven de budgeten voor marketing en klantenwering consequent.
Door het ophalen van dat bedrag treedt Pieter-Jan Bouten tot het selecte clubje Belgische ondernemers die succesvol zijn in Silicon Valley, naast onder anderen Xavier Damman (Storify) en Fréderic Della Faille (Frontback). Volgens Bouten hebben de oprichters van Showpad trouwens meer dan 50% van het kapitaal van de start-up kunnen behouden. Wel blijft hij opzettelijk vaag over de exacte cijfers.
Weinig verrassend onthult Pieter-Jan Bouten geen details over de valorisatie van Showpad. Als we echter naar de marktstandaarden van Saas (software as a service) in de verslagen van Software Equity Group kijken, kunnen we redelijkerwijs inschatten dat de investeerders ongeveer 20% van de start-up overgenomen hebben, wat de waarde van Showpad op 42 miljoen dollar zou brengen (na het ophalen van de fondsen) of 34 miljoen dollar (voor het ophalen).
Als we ons op de inkomsten van de start-up baseren, ‘bedraagt de waarde van de Saasbedrijven in het algemeen acht keer de inkomsten’, analyseert een Belgische ondernemer die goed op de hoogte is. ‘Zeker omdat de markt in de Verenigde Staten bijzonder enthousiast is over dat soort bedrijven, zoveel te meer als het bedrijf correct beheerd wordt en op een diepe markt mikt’. Dat zou voor Showpad op een valorisatie van 36 miljoen dollar neerkomen.
In grote lijnen kunnen we dus denken dat de waarde van Showpad vandaag tussen 20 en 30 miljoen euro schommelt. En daarbij maakte het niet uit of het bedrijf winstgevend is of niet. Als start-up is Showpad nog niet rendabel. Vorig jaar tekende de Belgische entiteit een verlies op van meer dan 800.000 euro. Dat is echt niet verrassend, aangezien het op internationaal niveau nog in de investeringsfase zit. Dankzij de nieuwe inbreng kan het wel commercieel naar een versnelling hoger schakelen.
Het lijdt geen twijfel dat de volgende stappen bepalend zullen zijn om met de groten mee te kunnen spelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier