WeePee haalt 1 miljoen euro op

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

WeePee New Media Ventures heeft 957.000 euro opgehaald bij een rist Belgische ondernemers uit de telecom en de it-sector. De Oostendse start-up heeft een platform ontwikkeld voor televisie over het internet, en richt zich op de markt van de 2nd screens (laptops, tablets en smartphones). WeePee NMV wil een nieuwe Belgische aanbieder van televisie worden. Daartoe ontwikkelde het bedrijfje een platform voor Over-The-Top TV (televisie over internet). Dat platform is beschikbaar voor binnen-en buitenlandse partijen, die zo zelf TV kunnen aanbieden. In elk geval is het de bedoeling om een heel aantal nieuwe zenders te introduceren op de Belgische markt.

WeePee New Media Ventures heeft 957.000 euro opgehaald bij een rist Belgische ondernemers uit de telecom en de it-sector. De Oostendse start-up heeft een platform ontwikkeld voor televisie over het internet, en richt zich op de markt van de 2nd screens (laptops, tablets en smartphones). WeePee NMV wil een nieuwe Belgische aanbieder van televisie worden. Daartoe ontwikkelde het bedrijfje een platform voor Over-The-Top TV (televisie over internet). Dat platform is beschikbaar voor binnen-en buitenlandse partijen, die zo zelf tv kunnen aanbieden. In elk geval is het de bedoeling om een heel aantal nieuwe zenders te introduceren op de Belgische markt.

Initiatiefnemers achter WeePee NV (de koepelstructuur boven WeePee Telecom en WeePee New Media Ventures) zijn initiatiefnemer Joeri van Dooren, Andrew Turner, Johan Meire, Johan Camp (voorheen Investeringsmanager bij LRM) en Marc Van Steyvoort (voormalig global content strategy director bij Alcatel-Lucent).

“Twee jaar geleden zijn we gestart met de ontwikkeling van ons internetplatform”, vertelt van Dooren. “Met eigen middelen hebben we het uitgebouwd, en de juiste mensen aangetrokken om het te lanceren. Nu zijn het platform en de markt er klaar voor.”

“Intussen haalden we een miljoen euro op aan een waardering van drie miljoen euro”, vervolgt financieel directeur Johan Camp. “Dat geld dient voornamelijk om internationaal te kunnen gaan. Er wordt vaak beweerd dat je hiervoor naar de VS of Engeland moet trekken, maar wij bewijzen dat dit niet hoeft. Voornamelijk privé-investeerders uit België, actief in telecom en it, hebben de kapitaalverhoging mogelijk gemaakt. Er is dus voldoende geld aanwezig in ons land om een innovatief idee te ondersteunen.”

Onder de nieuwe aandeelhouders vinden we onder meer Pierre Verbruggen terug, de voormalige ceo van KPN Unisource in België. Hij vervoegde de onderneming recent als verkoopdirecteur. “WeePee is er in geslaagd een aantrekkelijk en erg compleet platform te ontwikkelen, een ‘one stop shop’ voor iedereen die tv distributie wil doen langs het internet. Dat vergt niet alleen innovatieve technologie, maar ook cont(r)acten met zenders, correcte behandeling van auteursrechten, noem maar op.”

Wie de technologie aan het werk wil zien, kan surfen naar lifeTV.eu. Daarnaast worden momenteel een aantal bedrijfsprojecten opgeleverd met live streaming en distributie van video’s. Zoals tijdens de zomer al aangekondigd lanceert het bedrijf dit jaar ook nog haar eigen retail brand ‘WeePeeTV’ in België.

“The proof of the pudding is in the eating”, aldus medeoprichter Andrew Turner. “Met het retail product tonen we aan dat iedereen die dat wenst met de distributie van televisie kan starten. We richten ons daarbij initieel voornamelijk naar de markt van de 2nd screens (laptop, tablet, smart phone).”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content