“Wij zijn het syndicaat van de consument”
Hoewel U-Sentric geen puur it-bedrijf is, lingt de link met technologie voor de hand. U-Sentric specialiseert zich namelijk in usability-onderzoek en ‘user centric design’ en dan meestal – doch niet uitsluitend – voor websites, software en consumentenelektronica.
Hoewel U-Sentric geen puur it-bedrijf is, lingt de link met technologie voor de hand. U-Sentric specialiseert zich namelijk in usability-onderzoek en ‘user centric design’ en dan meestal – doch niet uitsluitend – voor websites, software en consumentenelektronica.
In mensentaal helpt U-Sentric dus bedrijven hun producten gebruiksvriendelijker te maken. “We zijn het syndicaat van de consument”, lacht managing partner Annita Beysen en ze geeft het voorbeeld van een afstandsbediening van Philips, waarmee zowat de helft van de klanten moeite bleek te hebben. Daardoor raakte het callcenter overbelast, kreeg Philips veel producten teruggestuurd en dat was natuurlijk niet goed voor het bedrijfsimago. “Wij hebben dan een usability-studie gedaan: mensen geobserveerd in een labo in hun omgang met het product. Daaruit hebben we aanbevelingen gepuurd voor een nieuw prototype. Het gebruik bleek gestegen te zijn van 55 procent naar 95 procent, het callcenter kreeg minder telefoontjes en er werden minder producten teruggestuurd. En dat heeft hoogstwaarschijnlijk een positief effect op het imago.”
U-Sentric bestaat nog maar een klein jaar en hoewel het bedrijf geen spin-off is, heeft het wel zijn roots in het user experience-onderzoek van de KU Leuven. “We gebruiken veel wetenschappelijke technieken, zoals eye tracking, card sorting, in usability labs van het IBBT en de KU Leuven. Daarnaast bieden we ook innovatieworkshops aan bij de klant ter plaatse.” Usability is nogal ‘in’, weet Beysen. “Voor websites of producten is de consument altijd ‘just one click or product away’. En er is het voorbeeld van Apple dat gebruiksvriendelijkheid als een belangrijk element van zijn identiteit beschouwt. Op onze markt is vooral Namahn een belangrijke speler, maar die zijn meer op de industriële sector gericht.”
In het klantenportfolio zitten al een boel grote namen: Electrabel, Belgacom, Netlog, … Recent nog tekende U-Sentric een overeenkomst met de Europese Commissie voor haar portal. Met 3 mensen draait het bedrijfje nu een omzet van 500.000 euro. Beysen focust op een organische en pragmatische groei. “We willen een speler met Europese uitstraling worden”, zegt ze. “Nu al merken we dat onze projecten langer en completer worden. Dat is een goede evolutie, want zo zijn we vaker van bij het begin betrokken bij de ontwikkeling van een product. Voor de klant spaart dat geld en tijd en een boel gekwetste ego’s uit.”
Naam: U-Sentric, [www.u-sentric.com]Zetel: HeverleeOprichting: 2007Aantal mensen: 3Investeringen en/of subsidies:- Eigen vermogen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier