Yools bouwt websites aan de lopende band

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Yools bouwt professioneel ogende maar goedkope websites voor kleine zelfstandigen. Opvallend is dat de starter klanten ronselt via de telefoon.

Yools bouwt professioneel ogende maar goedkope websites voor kleine zelfstandigen. Opvallend is dat de starter klanten ronselt via de telefoon.

Als bakkers, tandartsen of horecazaken vandaag een iets of wat professioneel uitziende website willen online plaatsen, betalen ze daar in de meeste gevallen minstens 1.000 tot 2.000 euro voor. Yools kan het voor 400 euro doen, naar eigen zeggen zonder al te veel op kwaliteit te moeten inboeten.

“We mikken op kleine zaken die iets heel basics willen”, vertelt algemeen directeur Alexander Vuylsteke. “Maar we vertrekken wel steeds van een wit blad wat design betreft. In de backend gebruiken we WordPress, waar we enkele relevante plug-ins aan toevoegen. Alle features die interessant kunnen zijn voor de klanten hebben we samen genomen. En klanten kunnen altijd zelf dingen aanpassen en toevoegen. Voor 80 tot 90 procent volstaat ons basispakket. Voor de anderen bieden we een beperkt aantal extra’s aan, zoals zoekmachineoptimalisatie en de toevoeging van een webshop.”

Yools draait met flinterdunne marges, en moet dus snel op grote schaal beginnen werken. “We willen zelf verkoop genereren, en wel op een voorspelbare manier”, klinkt het nog. “Daarom zijn we telefonisch klanten beginnen ronselen, en bouwen we al een product dat voor 80 procent is afgewerkt nog voor en er maar iets getekend is. Als de afnemer het goed vindt, dan tekent hij, en anders niet. Uiteraard haal je zo geen succesratio van 100 procent, maar dat hoeft ook niet. De meeste klanten happen toe.”

Per unit van 4 mensen moeten er per maand 75 sites binnengehaald worden om rendabel te kunnen zijn. Dat zijn er vier tot vijf per dag. “Dat is veel, we moeten werken aan een hels tempo. Efficiëntie is key. Als we ergens goed in moeten zijn, dan wel daarin.”

Vandaag heeft Vuylsteke al 80 klanten kunnen bedienen, op een half jaar tijd. Er zal dus nog een tandje bijgestoken moeten worden om uit de kosten te geraken. “Binnen het jaar wil ik minstens 1.000 klanten hebben, en moeten we minstens tien mensen op de payrol hebben staan.”

“Daarna is het de bedoeling om internationaal te gaan. Omdat onze leadtime super kort is (na twee weken is alles rond, ook de betaling van de klant), hebben we nauwelijks startkapitaal nodig.”

Paspoort:

Naam: Yools
Maatschappelijke zetel: Brussel
Aantal werknemers: 6, waarvan 2 fulltime
Kapitaal: eigen kapitaal, beperkte investering
www.yools.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content