Zapfi haalt 4 miljoen euro op – Michel De Coster wordt ceo

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Brugse start-up Zapfi haalt nog eens 4 miljoen euro op bij zijn Britse en Amerikaanse privé-investeerders. Niemand minder dan Michel De Coster neemt de rol op van ceo.

De Brugse start-up Zapfi haalt nog eens 4 miljoen euro op bij zijn Britse en Amerikaanse privé-investeerders. De mobiele marketingspecialist versterkt ook zijn managementteam. Niemand minder dan Michel De Coster neemt de rol op van ceo.

In juni 2012 haalde Zapfi al eens 6 miljoen euro op. Dat geld kwam bovenop een eerdere kapitaalsverhoging van 1,5 miljoen euro in oktober 2011. De kapitaalinjecties zijn allemaal afkomstig van dezelfde Britse en Amerikaanse privé-investeerders. “Die mensen geloven in ons product, en hebben zelf aangegeven dat willen blijven meedoen”, verduidelijkt oprichter en voorzitter van de raad van bestuur Gery Pollet.

Zapfi focuste aanvankelijk op het uitrollen en aanbieden van stadsdekkende wifi-netwerken, maar zet nu volop in op mobiele marketing. “We kwamen er snel achter dat mensen niet willen betalen voor wifi”, aldus Pollet, “en tegelijk zagen we dat er heel wat gebeurde rond mobile marketing. Een koerswijziging drong zich op.”

Intussen heeft Zapfi een marketingplatform gebouwd dat merken toelaat om hun klanten gratis wifi aan te bieden. Het verkeer dat over die netwerken loopt wordt geprofileerd, waardoor merken nuttige informatie kunnen verzamelen over hun klanten. Op basis van die inzichten, in combinatie met de locatie-gebaseerde data afkomstig van de mobieltjes, kunnen de merkhouders gerichte reclameboodschappen sturen.”

Voor het wifi-infrastructuurgedeelte is Zapfi een partnership aangegaan met Belgacom. Samen werd er een eerste proefproject gerealiseerd met Belfius. Momenteel is de start-up nog op zoek naar strategische telecompartners op de internationale markt. Pollet maakt zich ook sterk dat Zaphi een belangrijk project aan het uitrollen is in Duitsland, en dat het bedrijfje momenteel een ‘proof of concept’ uitwerkt met een grote Britse retailer.

“In zeker zin zou je ons kunnen vergelijken met Weve.com, een nieuwe joint venture tussen de Britse operatoren Vodafone, O2 en EE”, aldus nog Pollet. “Weve.com gebruikt de data gegenereerd uit de locatie en de trafiek van 15 miljoen mobiele klanten om gericht sms’jes en mms’jes te kunnen sturen. Het grote verschil is dat zij data verzamelen over 3G en 4G-netwerken, en wij -althans voorlopig toch- via wifi.”

Michel De Coster

Drie bekenden uit de telecom- en marketingsector komen het team van Zapfi versterken. De opvallendste naam is zonder twijfel BT- en Belgacom-oudgediende Michel De Coster, maar ook cco Claudia Nieuwland (BT, Easynet) en cfo Wim Seynaeve doen een belletje rinkelen.

“Ik ben blij met de aanstelling van Michel De Coster als ceo”, besluit Pollet. “Hij heeft bij bedrijven als BT, Colt en Belgacom heel wat managementervaring opgedaan, en heeft bewezen dat hij een geoliede organisatie kan uitbouwen. Michel gaat zich nu bezig houden met de dagdagelijkse gang van zaken, en ik ga focussen op partnerships en strategie.”

Zapfi stelt intussen zo’n 35 mensen te werk. Ongeveer de helft daarvan werkt vanuit Brugge, waar de ontwikkeling gebeurt. Sales en marketing opereert vanuit Luxemburg, en het bedrijf is ook actief in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content