ZIDCard rekruteert personeel ‘in alle discretie’
Rekruteringsplatform ZIDCard is nu al bijna een jaar operationeel en mikt op een onwrikbaar vertrouwen in en bescherming van persoonsgegevens. Het is geen toeval dat de start-up gevestigd is in Luxemburg, waar discretie en (bank)geheimen nog heilig zijn.
Rekruteringsplatform ZIDCard is nu al bijna een jaar operationeel en mikt op een onwrikbaar vertrouwen in en bescherming van persoonsgegevens. Het is geen toeval dat de start-up gevestigd is in Luxemburg, waar discretie en (bank)geheimen nog heilig zijn. De keuze van het Groothertogdom wordt ook verklaard door het persoonlijke parcours van oprichter Jérôme Pittie uit Luik, die afstudeerde aan de HEC en na een carrière van enkele jaren op de financiële markt in 2004 besloot om zijn eigen headhunterbedrijf op te richten.
Dank u SnowdenHet idee van ZIDCard is ontstaan uit het delen van ervaringen met recruiters en kandidaten. “Ik wilde een efficiënte tool bieden waarmee de matching tussen werkgevers en kandidaten sneller, gerichter en slimmer kan gebeuren”, vat de jonge veertiger samen.
Na 1 jaar en 9 maanden ontwikkelen werd de site gelanceerd in de zomer van 2013. Met twee beloftes: “Voor de kandidaten bieden wij de garantie van een absolute geheimhouding. Het is mogelijk om een anoniem profiel te posten. De kandidaat beslist zelf welke persoonsgegevens hij al dan niet meedeelt. Ik zeg meestal dat Edward Snowden mijn beste sponsor is geweest”, lacht Jérôme Pittie.
“Voor de recruiters gaan we in tegen de heersende, vooral kwantitatieve trend, door alleen maar relevante contacten te genereren met behulp van een intern algoritme dat werkt op basis van een vijftiental potentiële filters.”
Om tijd te besparen heeft ZIDCard de softwareontwikkeling uitbesteed aan een Luxemburgse en later aan een Belgische vennootschap, voordat de technologie geleidelijk aan binnen eigen muren werd gebracht.
“Momenteel is onze belangrijkste technologische differentiator ons selectiealgoritme, maar we zijn van plan om de komende maanden enkele disruptieve elementen aan te kondigen.” Wordt dus vervolgd. Pittie geeft grif toe dat hij geen speciale app voor tablets wil ontwikkelen “want de persoonsgegevens van zo’n app zijn mogelijk onderworpen aan de Amerikaanse Patriot Act.”
ZIDCard telt naar eigen zeggen 20.000 kandidaten en een honderdtal bedrijven, groot en klein, die gebruik maken van hun diensten. Jerôme Pittie werd op 4 juni genomineerd als “Creatieve Luxemburgse Ondernemer van het jaar”.
Paspoort
Naam: ZIDCard (www.zidcard.com)
Maatschappelijke zetel: Windhof (Groothertogdom Luxemburg)
Oprichting: eind 2011
Personeel: 7 medewerkers
Kapitaal: 700.000 opgehaald bij de oprichting, via een persoonlijk netwerk en business angels
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier