Zwitsers investeren 2 miljoen euro in Antwerpse start-up PlayPass

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Zwitserse specialist in digitale betalingen Sandpiper neemt een strategisch minderheidsbelang in de Antwerpse start-up PlayPass, en zal in de komende twee jaar een bedrag van 2 miljoen euro investeren.

Playpass is een Antwerpse start-up die cashloze betaalplatformen en systemen voor toegangscontrole aanbiedt aan festivals wereldwijd. Het bedrijfje heeft in België vooral naam gemaakt met de slimme RFID-polsbandjes op Rock Werchter, maar heeft sindsdien haar aanbod flink uitgebreid.

Vanaf het moment dat de deuren van een evenement opengaan biedt het PlayPass-platform (bestaande uit toegangscontrole, digitale kassa’s en armbandjes die gekoppeld zijn aan een computerplatform), real-time rapportagemogelijkheden over bezoekersaantallen, en over wat de bezoeker interesseert en consumeert.

Naast Rock Werchter maken ook de Sportpaleis Groep, Graspop Metal Meeting en Dour Festival gebruik van de diensten van PlayPass. Dat is ook de internationale festivalsector niet ontgaan, want PlayPass levert inmiddels aan festivals in verschillende landen in Europa en Azië, waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Singapore en Thailand.

De voorbije twee jaar haalde PlayPass in eigen land al ongeveer 1 miljoen euro op verspreid over twee rondes, bij o.a. voormalig Telenet coo Jan Vorstermans (VentureWise) en Willem Hendrickx, de verantwoordelijke voor de Europese regio bij Alcatel-Lucent.

In maart viel de start-up van ceo David De Wever ook in de prijzen in New York. PlayPass pitchte ginds voor een jury van het Worldwide Investor Network, en werd er uitgeroepen tot ‘Global Innovator 2015’. Die prijs voor meest beloftevolle start-up is in de eerste plaats een symbolische, bedoeld om de aandacht te wekken van internationale investeerders.

Dat is intussen alvast gelukt, want het Zwitserse ‘Sandpiper Digital Payments’ neemt een strategisch belang in de start-up, en zal in de komende twee jaar een bedrag van 2 miljoen euro vrijmaken.

Sandpiper is een Zwitserse beursgenoteerde technologische holding die mikt op een consolidatie van het gefragmenteerde betalingslandschap in Europa, en daartoe een ‘buy & build’-strategie hanteert. De Zwitsers kijken voornamelijk naar digitale betalingen en toepassingen voor toegangscontrole bij sportactiviteiten, evenementen, in het onderwijs en in de retailmarkt.

“Sandpiper is een interessante partner voor PlayPass, niet enkel omwille van het financiële, maar ook omdat dat bedrijf zich op dezelfde markt begeeft en er dus voor kan zorgen dat PlayPass sneller internationaal kan groeien”, geeft investeerder van het eerste uur Jan Vorstermans een woordje uitleg.

“PlayPass past inderdaad naadloos in onze groep”, bevestigt oprichter van Sandpiper Cornelius Boersch. “De festival- en evenementenmarkt is een van de belangrijkste groeimarkten voor Sandpiper en we zijn ervan overtuigd dat de combinatie van de technologie van PlayPass met ons netwerk een perfecte basis is om PlayPass internationaal te laten groeien.”

Minderheidsbelang

Overigens verwelkomt PlayPass ook Ron Schuermans als investeerder. Schuermans werd aangesteld als cfo in maart 2015, onder meer om de internationale groei van het bedrijf in de VS en Azië te versnellen. Schuermans heeft in het verleden al heel wat ervaring opgedaan met het opstarten en begeleiden van bedrijven.

Over het exacte aandeel in PlayPass dat Sandpiper verwerft na de investering van 2 miljoen euro, wordt niet gecommuniceerd. “Ik kan je enkel zeggen dat het voorlopig om een minderheidsbelang gaat met de bedoeling het geleidelijk aan uit te breiden”, aldus Schuermans.

“Het is duidelijk dat Sandpiper de ambitie heeft om een belangrijk aandeel te nemen in ons bedrijf, en ik sluit niet uit dat het ooit naar een overname gaat, maar dat is momenteel nog koffiedik kijken. Er beweegt heel wat in de markt waarin wij opereren. Niemand kan voorspellen waar we binnen enkele jaren zullen staan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content