Starter van de week: Waalse Neurooo wil een beter DeepL zijn

Michaël Hoste, founder van Neurooo.
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

Met de komst van AI is de kwaliteit van automatische vertalingen sterk verbeterd. DeepL maakte bijna komaf met Google Translate, het Waalse Neurooo wil met hulp van ChatGPT nu nog sterkere teksten afleveren. ‘Onze generalistische benadering begrijpt ook de context van een tekst’, klinkt het.   ‘

Het is niet alsof Neurooo-founder Michaël Hoste nieuw is op de markt van de vertalingen. Met translation.io leverde hij al automatische vertalingen van webapps voor bedrijven. ‘Daarvoor combineerden we Google Translate en DeepL, om zo een opzet te leveren voor hun eigen vertalers’, zegt hij. ‘En toen kwam de vraag van een klant of we ChatGPT2 niet konden inschakelen voor onze vertalingen. Eerst dachten we van niet, want uiteindelijk is vertalen niet de focus van die tool, maar toen een tweede en derde klant met dezelfde vraag afkwamen, probeerden we het toch eens uit.’

Wat bleek? ‘De resultaten waren verbluffend’, klinkt het. ‘Niet alleen waren de vertalingen erg accuraat, hij begreep ook de context. Een HR-tekst ging hij ook aanpakken als een HR-tekst.’ En dus ging Hoste overstag. Met een deel van het zakencijfer van translation.io ontwikkelde hij een vertaaltool die als motor ChatGPT gebruikt, en stapte daarmee begin dit jaar naar de markt.

GDPR-proof

‘We mikken vooral op de B2B-markt’, zegt hij. ‘Bedrijven willen immers niet alleen goeie vertalingen, maar maken zich ook zorgen over de beveiliging van vertrouwelijke gegevens. Dat kunnen wij hen garanderen: onze oplossing is volledig GDPR-proof, en kan zelfs op de servers van een bedrijf zelf draaien. We werken daarbij met abonnementsformules, waarbij we voor grote bedrijven op maat kijken naargelang het aantal medewerkers dat van de dienst gebruik moet kunnen maken. Lichte of occasionele gebruikers kunnen onze vertaalmachine dan weer gratis gebruiken voor beperkte tekstlengtes.’

Michaël Hoste, founder van Neuroo.

Die abonnementen zijn overigens nog maar een paar weken beschikbaar. ‘Het is te vroeg om veel te zeggen, maar we zijn alvast in gesprek met enkele bedrijven die concrete interesse hebben’, aldus Hoste. ‘We merken echter dat de mond-aan-mondreclame nu al goed zijn werk doet. Week na week noteren we meer gebruikers. En daarnaast plannen we vooral in te zetten op direct sales. Rechtstreeks naar bedrijven gaan, en laten weten wat we kunnen is nog altijd de beste benadering.’

Niet dat de bomen voor de founder tot in de hemel groeien. ‘De wereld veroveren? Ik ben realistisch’, lacht hij. ‘Als we binnen vijf jaar twintig procent van de markt van DeepL hebben overgenomen, ben ik al heel blij. We willen er vooral staan tegen dat DeepL zijn prijzen zal verhogen – want ik ben er van overtuigd dat dat er aan komt.’

Neurooo
Maatschappelijke zetel:
Mons
Aantal vennoten: 1
Financieel: geen plannen
Website: neurooo.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content