Belg koopt goedkopere tablets en smartphones
De verkoop in tablets en smartphones blijft toenemen, maar de gemiddelde verkoopprijs per toestel gaat naar beneden. Dat blijkt uit cijfers van GfK.
In de eerste twee maanden van dit jaar steeg de verkoop van tablets met zo’n 50% vergeleken met dezelfde periode in 2013. In totaal gingen er 280.000 tablets over de Belgische toonbanken. Uitgedrukt in waarde bedroeg de stijging voor die periode echter maar 23 procent, wat betekent dat de gemiddelde verkoopprijs per toestel naar beneden ging. Waar de Belgische consument vorig jaar in januari en februari gemiddeld nog 353 euro voor een tablet neertelde, was dat in de eerste twee maanden van dit jaar nog 290 euro. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Zowat 6 op de 10 verkochte tablets zijn trouwens uitgerust met het Android-besturingssysteem. De overige 39% werken met iOS (Apple iPad) of Windows 8/RT (Microsoft).
Omzetverlies voor mobile handsets
Van alle verkochte ‘mobile handsets’ in de Belgische markt, valt ongeveer 70 procent onder de smartphone-definitie: de overige 30 procent is voor rekening van de klassieke ‘gewone’ gsm. De totale markt (dus smartphones + gsm’s) ging er in de eerste twee maanden met 4 procent op achteruit wat de volumes betreft: een omzetverlies van 8 procent. Deze trend werd eind vorig jaar al ingezet.
Wanneer we de smartphones er uitlichten, krijgen we een ander beeld. Het aantal verkochte smartphones steeg in januari en februari nog met 7 procent tot zo’n 500.000 toestellen. De omzet ging er echter met 5 procent op achteruit. Dat wil zeggen dat net als bij tablets ook hier de gemiddelde verkoopprijs daalde: van 328 euro in 2013 naar 290 euro. Het lijkt er dus op dat de Belgische consument vooral zijn toevlucht zoekt in de iets goedkopere toestellen van het middensegment. Niet toevallig bleek dat middensegment in het middelpunt van de aandacht te staan op het Mobile World Congress.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier