Belgacom haalde in 2004 nettowinst van 922 miljoen euro

Belgacom boekte vorig jaar een nettowinst van 922 miljoen euro, of een winst per aandeel van 2,57 euro. In vergelijking met 2003 steeg de omzet van de groep met een bescheiden 1,6 procent tot 5,54 miljoen euro.

Voor die resultaten heeft de voormalige monopoliehouder wel moeten knokken. Zo wist de afdeling vaste telefonie volgens Belgacom meer dan 142.000 klanten terug te winnen van de concurrerende telecombedrijven. Toch gingen de opbrengsten uit de vastelijndiensten met 0,5 procent achteruit. Die terugval van de klassieke telefoondiensten werd echter grotendeels gecompenseerd door de groei van de breedbandactiviteiten en van de nationale groothandelsdiensten.Ook de internationale carrierdiensten deden het goed: de inkomsten van deze afdeling stegen met 3 procent ten opzichte van 2003.Op het vlak van de mobiele telefonie wordt de concurrentie van Base en Mobistar steeds scherper. De afdeling Mobile Communication Services (MCS) van Belgacom telde eind vorig jaar 4.197.826 actieve klanten, tegenover 4.201.503 op het einde van 2003. Het aantal geregistreerde SIM-kaarten op het Proximusnetwerk bedroeg 4.320.861, terwijl dat er eind 2003 nog 4.348.736 waren. Volgens Belgacom is de opbrengst per klant wel toegenomen, waardoor de inkomsten uit mobiele telefonie toch zijn gestegen met 2,6 procent. Maar het aandeel van Belgacom in de gsm-markt is wel gedaald van 53,7 procent in 2003 naar ongeveer 50 procent vorig jaar.Belgacom verwacht dat de concurrentie op het vlak van vaste telefonie dit jaar een hoge vlucht zal kennen, met agressief geprijsde gecombineerde dienstenpakketten, forfaits, gratis tariefformules en de doorbraak van de DSL/VoIP-aanbiedingen. Over het algemeen verwacht Belgacom dat in 2005 de huidige trends zullen aanhouden: de daling van de inkomsten uit vaste telefonie zal in dezelfde lijn liggen als in 2004.Wat de mobiele markt betreft, verwacht Belgacom dat de concurrentie dit jaar zeer hevig blijft. De marketingmiddelen zullen daarom vooral worden toegespitst op het behoud van het marktaandeel en van de belangrijkste klanten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content