Belgacom pusht wegentol in België

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Op initiatief van ITS (Intelligent Transport Systems) Belgium bracht het Mobile Solutions Congress vorige week de belangrijkste marktspelers met technologische oplossingen voor wegentol bijeen.

Op initiatief van ITS (Intelligent Transport Systems) Belgium bracht het Mobile Solutions Congress vorige week de belangrijkste marktspelers met technologische oplossingen voor wegentol bijeen.

De boodschap aan de beleidsmakers was duidelijk: de technologie is er klaar voor. Het is nu wachten op de politieke moed en het groene licht.

In de meeste Europese landen zijn diverse vormen van wegentolsystemen (alleen vrachtwagens, alleen snelwegen of het hele wegennet, alleen de stad, …) ingevoerd (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, …) of op komst (Nederland). Vlaanderen van zijn kant praat over een eerste fase van ‘intelligente kilometertol’ voor voertuigen vanaf 3,5 ton, en dat tegen het jaar 2011. Hoe zit het echter met de andere gewesten en met de federale overheid?

Onder de marktspelers bevinden zich integrators zoals Belgacom (dat zich positioneert als operator voor wegentol in ons land), IBM of Siemens, of technologiepartners zoals Satellic (Deutsche Telekom), tolsysteemspecialist Kapsch of chipfabrikant NXP. Satellic, Kapsch en Siemens voerden vorig jaar ook al tests uit. Feit is dat het erg moeilijk wordt om in het bijzonder dichte Belgische wegen- en autowegennet een controlesysteem op te zetten dat ook nog moet kunnen samenwerken met de rest van Europa. En wordt er gekozen voor een facturatiesysteem of voor automatische betaling? Komen er diensten met toegevoegde waarde zoals videodownloads, want de verbinding is er? Wordt het systeem beperkt tot vrachtwagens of geldt het voor alle voertuigen? Enzovoort. Stuk voor stuk vragen waarop de overheden snel een antwoord moeten geven. Om de auto mobiel te houden…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content