Belgacom vecht boete aan
Belgacom gaat in beroep tegen de recordboete die de Raad voor de Mededinging zijn gsm-dochter Proximus heeft opgelegd.
Belgacom gaat in beroep tegen de recordboete die de Raad voor de Mededinging zijn gsm-dochter Proximus heeft opgelegd.
“We hebben heel goede argumenten om deze claim te kunnen rechtzetten in beroep”, zo zei het bedrijf woensdag op een persconferentie. Omdat de beroepsprocedure niet opschortend werkt, moet Belgacom [de boete van 66,3 miljoen euro] wel betalen.
De Raad voor de Mededinging maakte de boete dinsdag bekend. Proximus zou in de periode 2004-2005 misbruik hebben gemaakt van zijn dominante marktpositie door “wurgprijzen” te hanteren op de bedrijfsmarkt. Concurrent Base had in 2005 klacht ingediend tegen Proximus.
Belgacom-topman Didier Bellens benadrukte gisteren dat “Belgacom nooit met verlies aan bepaalde klanten verkoopt” om dat dan te compenseren bij andere klanten. “We maken winst op al onze activiteiten.” Bellens wees er ook op dat Proximus “hoge marges hanteert tegenover andere industriële sectoren”.
De telecomgroep wees erop dat de Raad voor de Mededinging vier van de vijf soorten marktmisbruik die de auditeur van de Raad had aangehaald, heeft verworpen. “De Raad aanvaardde er maar een als gegrond, namelijk het hanteren in 2004-2005 van zogenaamde ‘wurgprijzen’ op het professionele marktsegment”, zo stelt Belgacom.
Het bedrijf kan zich voor dat laatste punt niet vinden in de redenering van de Raad dat de tarieven voor gesprekken tussen klanten van Proximus lager lagen dan de tarieven die het aan de concurrenten aanrekende voor de afwikkeling van een oproep van hun eigen netwerk naar dat van Proximus. Volgens Belgacom maken de verschillende tarieven deel uit van een volledig pakket diensten en mag een bepaald tarief niet zomaar geïsoleerd worden. “Dergelijke tarieven moeten geanalyseerd worden binnen het globale mobiele aanbod waarvan de klant geniet”, stelt Belgacom.
Het bedrijf wijst er in dat verband ook op dat bijvoorbeeld de mobiele interconnectietarieven Proximus meer kosten dan ze opbrengen. Zo betaalde Proximus naar eigen zeggen op jaarbasis 35 miljoen euro aan connectietarieven aan Base in 2004 en 2005. Sinds 2001 betaalde Proximus netto 250 miljoen euro aan Mobistar en Base, zo luidde het.
Didier Bellens hekelde de houding van klager Base in de zaak. “Proximus en Mobistar hebben massaal geïnvesteerd in het 3G-netwerk”, wat onontbeerlijk is om goede diensten te kunnen leveren op de professionele markt. “Base heeft dat niet gedaan en heeft meermaals gezegd niet geïnteresseerd te zijn in die markt”, aldus Bellens. Het is dan “een beetje gemakkelijk” van Base om daarna te klagen dat zijn corporate marktaandeel te klein is, stelde de topman.
Belgacom moet de boete in ieder geval binnen de dertig dagen betalen, want het beroep is niet opschortend. Voor een deel van het bedrag werden de voorbije jaren provisies genomen, aldus Bellens. Als Belgacom gelijk haalt, kan het bedrag teruggevorderd worden. De beroepsprocedure, voor het hof van beroep van Brussel, zal vermoedelijk minstens een jaar in beslag nemen.
Het is de eerste keer dat Proximus een boete oploopt voor misbruik van machtspositie.
Bron: Belga
Lees ook: [‘Pomp Belgacomboete in breedbandprogramma’] op onze DataNewsBlog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier