Belgacom versterkt dominante positie nog in bedrijvenmarkt
Belgacom heeft het afgelopen jaar zijn positie nog versterkt zowel op het vlak van telefonie, gsm als op datadiensten. Dat blijkt uit de jongste Data News enquête bij ruim 300 Belgische telecom en it-verantwoordelijken. Ook twaalf jaar na de liberalisering van de telecomsector is Belgacom meer dan ooit dominant in de bedrijvenmarkt. Bijna acht op de tien Belgische ondernemingen belt uitsluitend via Belgacom. Dat is 6% meer dan in 2009 (77% tegenover 71% vorig jaar). Mobistar volgt als nummer twee ver achterop met 8 procent marktaandeel. Telenet, KPN en Verizon duiden verder op een erg versnipperde markt.
Belgacom heeft het afgelopen jaar zijn positie nog versterkt zowel op het vlak van telefonie, gsm als op datadiensten. Dat blijkt uit de jongste Data News enquête bij ruim 300 Belgische telecom en it-verantwoordelijken.
Ook twaalf jaar na de liberalisering van de telecomsector is Belgacom meer dan ooit dominant in de bedrijvenmarkt. Bijna acht op de tien Belgische ondernemingen belt uitsluitend via Belgacom. Dat is 6% meer dan in 2009 (77% tegenover 71% vorig jaar). Mobistar volgt als nummer twee ver achterop met 8 procent marktaandeel. Telenet, KPN en Verizon duiden verder op een erg versnipperde markt.
Proximus haalt 2% meer bedrijven binnen en staat met een marktaandeel van 69% opnieuw op de positie van 2008. Onlangs slaagde het erin Delhaize af te snoepen van Mobistar. Mobistar telt 32% marktaandeel terwijl Base met 2% amper aanwezig is op de bedrijfsmarkt.
Ook voor datadiensten versterkt de historische operator zijn dominantie en haalt het meer dan 50% marktaandeel (51% versus 47% in 2009). Telenet, Verizon, BT en Colt delen de rest van de markt.
Enkel voor breedband internet is er bij Belgacom een stagnatie op 61%. Telenet wint hier wat marktaandeel, van 12 naar 15%.
Bij één op de vier bedrijven gaat het it-budget volgend jaar omhoog. Voor de helft van hen blijft het stabiel. 27% van de respondenten geeft aan dat de uitgaven voor telecommunicatie volgend jaar verder zullen dalen.
De enquête werd door marktonderzoeker Heliview telefonisch uitgevoerd van 4 tot 24 oktober.
De volledige resultaten vindt u in Data News van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier