Belgacom werkt aan e-services platform
Belgacom maakt werk van zijn e-services-platform. It-verantwoordelijken zullen dan zelf breedbandconnectiviteit en diensten kunnen wijzigen. Wanneer het precies gelanceerd zal worden, wil Kris Verheye, Belgacom vice president corporate market nog niet kwijt.
Belgacom maakt werk van zijn e-services-platform. It-verantwoordelijken zullen dan zelf breedbandconnectiviteit en diensten kunnen wijzigen. Wanneer het precies gelanceerd zal worden, wil Kris Verheye, Belgacom vice president corporate market nog niet kwijt.
Het e-services-platform zal een ingrijpende impact hebben op de manier waarop it-managers gebruik kunnen maken van diensten. Maar ook Belgacom zal zijn werkmethode en processen verregaand moeten aanpassen. “Het kadert in ons ‘Tranform’ programma”, zegt Kris Verheye. Belgacom bouwt op basis van zijn ‘Explore’ netwerkoplossing steeds meer managed services uit. Het gaat ondermeer om voip, security en storage. Na de zomer komt er ook nog managed videoconferencing bij met apparatuur van Polycom, Tandberg en Cisco. Eén en ander kadert in de ‘uprooted enterprise’, de integratie van vast (Belgacom), draadloos (Proximus) en it (Telindus). Elk staan ze voor zowat een derde van de bijna 1,4 miljard euro omzet van de corporate afdeling (inclusief Telindus International) die 350 werknemers telt. Ze nemen de top 500-klanten voor hun rekening.
De groei in managed services moet de dalende inkomsten van spraak en data compenseren. De totaal omzet zou daardoor stabiel moeten blijven. “De prijsdruk is er nog steeds, maar ik heb de indruk dat klanten de pure ‘costcutting’ aanpak stilaan gehad hebben en zich nu klaar beginnen te maken voor innovatie in 2010,” oordeelt Kris Verheye.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier