Belgen geven 10 procent meer uit online

Pieterjan Van Leemputten

De online uitgaven van de Belgen stijgen met tien procent. We geven daarbij minder uit aan verzendkosten.

2,17 miljard euro werd er in het tweede kwartaal online uitgegeven in België. Dat bedrag werd uitgegeven door 6,7 miljoen Belgen, een half procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat alles is goed voor 19,9 miljoen aankopen, een stijging van drie procent. De cijfers zijn afkomstig van de Market Monitor van BeCommerce, de federatie van online retailers. Zij lieten de markt onderzoeken door GFK.

Online shoppen blijft in de lift zitten, al gaat die lift maar in een matig tempo naar boven. De Belg geeft, alle online aankopen opgeteld, iets meer uit: van 294 euro vorig jaar naar 322 euro vandaag en ook de prijs per aankoop stijgt licht van 103 naar 109 euro. Daar tegenover staat dat de verzendkosten licht dalen. Vorig jaar waren zij goed voor 2 procent van het uitgegeven bedrag. Vandaag is dat 1,7 procent.

Wat kopen we zoals? Vliegtuigtickets en accomodaties blijven populair. Al wijst BeCommerce er op dat dit deels te verklaren is door de vakantieperiode. Ook tickets voor attracties en events blijven populair. De grootste groei zit in voeding. Daar stijgt de online verkoop met 176 procent tot 65 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content