Belgen minder tuk op e-mail marketingcampagnes dan Nederlanders
E-mailmarketingcampagnes scoren beter in Nederland dan in België. Dat blijkt althans uit een vergelijkend benchmarkonderzoek bij de internationaal actieve klanten van WYZ, een joint-venture van Wijs en het Nederlandse marketingbureau Yourzine.
Uit de studie, die campagnes in telecom, retail en vrijetijd onder de loep nam, blijkt dat er een flinke kloof bestaat tussen de openingspercentages bij mailings in Nederland en in België. Campagnes uit de telecomsector worden 30 procent vaker geopend in Nederland dan in België.
Bij de mailings van retailers gaat het om een kloof van 20 procent, al wordt dat verschil veel kleiner wanneer je gaat kijken naar de doorklikratio. In de vrijetijdsmarkt zijn de verschillen tussen België en Nederland kleiner, zowel wat openen als doorklikken betreft.
Er zouden verschillende verklaringen mogelijk zijn voor deze resultaten. Vast staat dat consumenten steeds minder tijd en geduld hebben om een bericht uit een marketingcampagne te bekijken, en dat de scores voor algemene e-mailcampagnes overal dalen.
Gepersonaliseerde e-mailmarketing zou het daarentegen wel beter doen. “Dankzij deze nieuwe aanpak boeken de onderzochte merken in Nederland een voorzichtige groei”, klinkt het bij WYZ.
Marketing automation software
“Bij Belgische bedrijven zien we een toenemend bewustzijn voor gegevensverwerving. Dit blijkt met name uit het aantal bedrijven die investeren in big data-systemen. Om de groeiende databanken efficiënt te benutten maken steeds meer bedrijven gebruik van marketing automation software.”
Een professioneel marketing automation platform volstaat echter niet om consumenten aan te spreken. “Om tot een waardevolle dialoog te komen is een combinatie van technologie én strategie nodig. Ontvangers willen enkel relevante communicatie die hen bovendien op het juiste tijdstip en de juiste plaats bereikt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier