België besteedt vooral applicatieontwikkeling uit
It-outsourcing in België betreft overwegend applicatieontwikkeling, netwerkbeheer en applicatie-onderhoud, aldus een Gents eindwerk. Ook als het it-kernactiviteiten zijn.
It-outsourcing in België betreft overwegend applicatieontwikkeling, netwerkbeheer en applicatie-onderhoud, aldus een Gents eindwerk. Ook als het it-kernactiviteiten zijn.
Die ‘top drie’ prijkt in het eindwerk ‘Ontwikkelingen inzake IT-outsourcing in België’, geschreven door Piet Herssens en Pauline Ottoy aan de UGent.. Niet minder dan 68,75 procent van de respondenten stelt de ontwikkeling van toepassingen uit te besteden, terwijl de twee andere items door een kleine 60 procent van de deelnemers worden geoutsourcet.
De studie schetst voorts het beeld dat cio’s besluiten tot outsourcing met het oog op de toegang tot it-skills, kostenbesparing, focus op kerncompetenties en een flexibele it-capaciteit. De contracten lopen gewoonlijk over 3 tot 4 jaar, en worden niet in eerste instantie op prijs afgesloten (rang drie na expertise en betrouwbaarheid van leverancier). En de tevredenheid blijkt toch vrij hoog.
Trends zijn de groei van off- en nearshoring, met ook cloud computing steeds meer in de belangstelling. Op termijn wil een kwart van de respondenten zijn datacenter uitbesteden.
Uitbesteden it-kernactiviteiten
Hoewel algemeen wordt aanbevolen kernactiviteiten niet uit te besteden, blijken heel wat respondenten dat toch te doen rond it. Dat geldt voor zowel de ontwikkeling als het onderhouden van toepassingen. De auteurs verklaren deze tegenstelling door een ‘gedeelde’ aanpak: de ‘commodity’-elementen van een toepassing worden uitbesteed, terwijl het specifiek bedrijfsgerichte deel binnen het bedrijf wordt gehouden. Dat zou tevens verklaren waarom het outsourcen van it-kernactiviteiten geen verband blijkt te hebben met de tevredenheid over de outsourcing.
Opmerkelijk is wel dat de studie zich beperkt tot it-outsourcing en geen vermelding maakt van business process outsourcing (BPO), hoewel dit niet zelden een volgende stap is in het strategisch outsourcen van ict-gerelateerde activiteiten. BPO heeft bovendien vaak ook een impact op de werking van het bedrijf, met dan weer secundaire invloeden op het it-gebeuren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier