België loopt voor op Nederland in mobiele rekrutering
Zowel in België als in Nederland is een overgrote meerderheid van de wervingssites nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dat blijkt uit een onderzoek van de internationale vacaturesite Indeed. Opvallend is dat België voor loopt op Nederland.
In ons land is 28 procent van de rekruteringwebsites al geoptimaliseerd voor mobiele toestellen, bij onze noorderburen is dat slechts zestien procent. Gaat het over het totale rekruteringsproces, waarin ook zaken als solliciteren zijn opgenomen, is het nog slechter gesteld. Slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven biedt een sollicitatieproces aan dat volledig geoptimaliseerd is voor mobiele toestellen. In België is dat negentien procent.
Het lijkt er bovendien op dat de kloof tussen de buurlanden in de toekomst alleen maar groter wordt. Zo bekijkt 32 procent van de Belgische bedrijven de mogelijkheden van mobiele rekrutering, terwijl in Nederland slechts achttien procent daarmee bezig is. Daarnaast heeft 23 procent van de Belgische bedrijven plannen om in de toekomst een mobiele rekrutering-app te bouwen, tegen slechts zestien procent van de Nederlandse ondernemingen.
Het uiteenlopen van de Nederlandse en Belgische percentages lijkt onder andere voort te komen uit een verschil in kennis. Zo zijn Belgen er beter van op de hoogte dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België wist 62 procent van de rekruteringsprofessionals dit, in Nederland slechts 54 procent.
Bovendien staan Nederlandse bedrijven sceptischer tegenover het belang van mobiele rekrutering. Daar geeft dertig procent aan er geen toegevoegde waarde te zien. In België is veertien procent van de rekruteerders die mening toegedaan.
Millenials
“Door hun websites niet te optimaliseren voor mobiel gebruik, lopen bedrijven talent mis”, vertelt algemeen directeur Sander Poos van Indeed Benelux. “Wie zegt dat de toekomst aan mobile recruitment is, drukt zich nog zwak uit. Mobiele toestellen zijn nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. Zeker voor het aantrekken van millennials – de mobiele generatie zeg maar – is een mobiele rekruteringssite een must. Dat begrijpen ze in België beter dan in Nederland, maar desondanks is er ook in België nog een flinke omslag te maken.”
Het verschil tussen Nederland en België komt naar voren bij bedrijven van alle soorten en maten. Bij grote Belgische bedrijven is 33 procent van de recruitment-websites geoptimaliseerd voor mobiel, in Nederland is dat 26 procent.
Bij kleine bedrijven liggen de percentages op elf voor België en zes voor Nederland. Bij de middelgrote bedrijven is het verschil met twintig procentpunten het grootst: 34 procent in België, veertien procent in Nederland.
Indeed gaf het online-marktonderzoeksbureau Multiscope de opdracht om de positie van bedrijven in België en Nederland in mobiele rekrutering te bepalen. In totaal werden 766 Belgische en Nederlandse HR-beslissingsnemers van kleine, middelgrote en grote bedrijven in verschillende sectoren bevraagd. Het onderzoek vond plaats in juni 2015.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier