België werkt aan service management
De aandacht voor service management groeit in de Belgische bedrijven.
De aandacht voor service management groeit in de Belgische bedrijven, zo bewijst het recente itSMF event in Antwerpen.
De Belgische afdeling van het it Service management Forum (itSMF) zag in de voorbije paar jaar het aantal deelnemers aan zijn jaarlijks event ongeveer verdubbelen, onderstreept voorzitter Steven de Smet. Naast een klassieke sector als de bankwereld, noteerde hij ook belangstelling van onder meer de gezondheidszorg, in casu ziekenhuizen. Liefst zag hij nog meer aandacht voor service management vanwege de overheid, terwijl ook nog werk moet worden gemaakt van de grotere KMO’s.
Bijzondere aandachtspunten waren dit jaar onder meer de ‘human factor’ (zowel de transformatie van ict’ers in meer ‘service’-gerichte personen, als de introductie van service management), maar ook en uitdrukkelijk de wederzijdse impact van service management en cloud computing. Naast uitdagingen zagen de sprekers wel stevige mogelijkheden voor een goed samengaan.
Voor de ict-afdeling en de verantwoordelijken voor service management zal het wel nodig zijn om wildgroei onder controle te houden. Zo werd verwezen naar een bedrijf waar de ‘business’-kant van de zaak zelf ontwikkelaars had in dienst genomen om rechtstreeks op een cloud-platform (Azure) een toepassing te ontwikkelen, zonder medeweten van de ict-afdeling. Voor Robert Stroud, actief in het bestuur van ISACA en itSMF International, zal dat een kwestie zijn van ‘accountability’, lees financiële aansprakelijkheid. En “dat tot het hoogste niveau van het bedrijf”, maakt hij duidelijk.
Lees volgende week ook ons dossier IT Service Management in Data News.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier