Een viertal organisaties heeft in Antwerpen ‘AI for Youth’ gelanceerd, een programma dat jongeren moet klaarstomen voor een toekomst waarin AI een belangrijke rol speelt. Data News keek even mee met de eerste les.
AI for Youth moet jongeren van 10 tot 15 beter bekend maken met de opportuniteiten, maar ook de gevaren, van kunstmatige intelligentie. Dat gebeurt door middel van een reeks lessenpakketten. Een van de initiatiefnemers is Digital for Youth, de organisatie die al enkele jaren bedrijfslaptops refurbisht en ze levert aan kansarme kinderen. ‘AI is voor ons een nieuwe digitale kloof die we willen dichten,’ zegt Hans de Backer van Digital for Youth aan Data News. Zijn vzw werkte samen met partners als Brightlab, dat lessenpakketten samenstelt, Digitale Wolven, dat IT-lessen geeft aan jongeren, en marketingbedrijf iO het AI for Youth-initiatief uit.
Het idee daarachter is dat AI belangrijk is voor veel bedrijven en dus ook voor de toekomstige carrière van kinderen. Volgens het Future of Jobs Report 2025 verwacht 86 procent van de werkgevers dat de technologie hun bedrijf de komende jaren zal transformeren. Maar niet iedereen voelt zich comfortabel genoeg met AI om er ook les over te geven. ‘Niet alle volwassenen zijn mee. Ouders hebben vaak het gevoel dat ze hier achter lopen, dus van thuis uit gaan kinderen het niet mee krijgen,’ zegt Barbara De Weyer van Digital for Youth, die het project trekt.
Zombies en code
In de praktijk bestaat het initiatief uit een reeks modules, van laagdrempelig voor de jongsten tot wat technischer voor de ouderen. In de lessen maken kinderen kennis met AI, liefst op een nieuwe manier. ‘We willen vooral laten zien dat het niet alleen ChatGPT is’, legt Cindy Smits van Digitale Wolven uit. ‘Kinderen gaan in de klas soms al wel AI gebruiken om bijvoorbeeld beelden te maken, of een liedje, maar hier leren ze ook wat machine learning is, bijvoorbeeld.’
En dat mag je vrij letterlijk nemen. We keken even mee met de eerste ‘test’ van het pakket, een les van AI for Youth in de lokalen van Digitale Wolven. Een klas zesdejaars van Go! Freinetschool De kRing in Antwerpen leert daar een computer het verschil aan tussen zombies en mensen. Daarvoor gebruikt het programma Teachable Machine, een machinelearningmodel van Google voor educatieve doeleinden, dat al voorgeprogrammeerd is om bijvoorbeeld geluiden of beelden te herkennen.

In de klas houden de kinderen kaartjes van cartoongezichten voor aan de camera en vertellen ze de computer wie er een mens dan wel een zombie is. Uiteindelijk moet de kunstmatige intelligentie de poort van het (kartonnen) kasteel dichthouden als er zich een monster aandient, maar automatisch openen wanneer het een mens is. ‘We leren hen vooral de technologie aan door hen ermee te laten werken,’ zegt Tim Louagie, educatief medewerkers van Brightlab, die hier de ‘les’ geeft. ‘Er zit ook wat ethiek in, want wat doe je met twijfelgevallen? We willen het hen vooral laten ervaren.’ Of, in de woorden van een van de kinderen: ‘Jamaar die heeft een litteken, daardoor gaat de computer in de war geraken.’ Ze had nog gelijk ook.
Fake news
‘We willen de kinderen de goede dingen van AI aanleren, zoals hoe het kan gebruikt worden om ziektes op te sporen, maar hen ook weerbaar maken voor de gevaren,’ zegt Barbara de Weyer. Dat betekent ook kinderen duidelijk maken dat veel foto’s nep zijn, iets wat deze klas al wel leek te weten. Tijdens een quizje kregen ze een hele reeks foto’s te zien en moesten ze zelf aangeven of die al dan niet ‘fake’ waren, en waarom.
We leren tijdens deze les dat de meerderheid van de klas niet gelooft dat premier de Wever een auto door de Wetstraat zou helpen duwen (’Die kan daar toch iemand voor inhuren?’), iets wat hij nochtans gedaan heeft. De beruchte valse foto van de vorige paus Franciscus in ‘pofjas’ herkennen ze wel meteen als nep (’Die mag zoiets toch niet aandoen, die moet een stijle witte jas dragen’). Tijdens de quiz wordt er gezocht naar extra vingers en gediscussieerd over het bestaan van poriën op de huid en de inval van schaduwen. Over het algemeen is hier de les ‘geloof niet alles wat je tegenkomt, let goed op de details, en als je niet zeker bent, ga bij een vertrouwde bron kijken’.
De workshoppakketten worden gratis aangeboden aan scholen en jeugdorganisaties, en moeten zowel tijdens als na de schooluren kunnen worden ingezet. Brightlab werkt bijvoorbeeld met ‘train the teacher’-trajecten, waarbij leerkrachten de pakketten in de vingers krijgen, om er dan zelf mee naar hun eigen klas te trekken. Naast organisaties als Digitale Wolven, die vooral met scholen lessen organiseert, wordt er ook gekeken naar partners die naschools werken, zoals Link in de Kabel en UCL.