Een op de vier Belgische ondernemers heeft geen website of sociale media

© Getty Images

Bijna een kwart van de Belgische ondernemers is niet online aanwezig. Dat blijkt uit een onderzoek van Indiville in opdracht van DNS Belgium, de beheerder van alle .be-domeinnamen op het internet.

Tegelijk geeft 94 procent van de consumenten volgens hetzelfde onderzoek aan dat hij of zij weinig of geen vertrouwen heeft in aankopen via socialemediakanalen.

Voor de studie werden afgelopen maand bijna 2.000 consumenten en net geen 500 ondernemingen bevraagd. Uit de resultaten blijkt dat bijna een vierde van de ondernemers noch een website, noch een profiel op sociale media heeft. Een op de acht ondernemingen verkoopt dan weer uitsluitend via sociale media. Dat het daarbij niet noodzakelijk om grote bedrijven, maar ook om je lokale bakker, friturist of stukadoor kan gaan, mag duidelijk zijn. 

Meer vertrouwen in .be

Toch zijn de resultaten opvallend, te meer omdat 86 procent van de ondervraagde consumenten aangeeft dat hij of zij sneller geneigd zal zijn om aankopen te doen bij een bedrijf dat een eigen website heeft. Shoppen via sociale media vertrouwen de meeste Belgen dan weer niet: 94 procent van de ondervraagden geeft dat vertrouwen een score tussen nul en zes op tien. Platformen als Booking, Zalando en Bol krijgen een gemiddelde vertrouwensscore van 7,3 op 10. Bovendien blijken websites die eindigen op .be voor consumenten geloofwaardiger dan sites die .com, .eu of .online als extensie gebruiken.

‘Het is altijd verstandig om een domeinnaam te registreren, zelfs al gaat het maar om een eenvoudige webpagina met contactgegevens’, zegt Philip Du Bois, algemeen directeur van DNS Belgium. ‘Dat geldt voor iedereen: van verenigingen en vzw’s tot artiesten, grote of kleine zelfstandigen, retailers, elektriciens of loodgieters. Ondernemers die pas enkele jaren na hun opstart beslissen om toch een .be onder hun zaaknaam te registreren, komen vaak van een kale reis terug omdat de naam al is ingenomen.’

Voor het onderzoek bevroeg Indiville 1.944 Belgen van 18 jaar en ouder en 490 ondernemers via een online enquête. De studie vond plaats tussen 15 en 29 september 2025. De maximale meetfout bedraagt 2 procent bij de consumenten en 4 procent voor de ondernemers.

Partner Expertise